REGULAMIN
zawodów modeli balonów na ogrzane powietrze
"Podniebne listy do Świętego Mikołaja"
czyli Krakowskie Zawody Modeli Balonów n.o.p.
Konkurencja F7A/M
modele balonów na ogrzane powietrze
1. Definicja
Model balonu na ogrzane powietrze, to model statku powietrznego bez napędu, unoszący się w powietrzu dzięki sile wyporu wynikającej z różnicy gęstości ogrzanego powietrza wewnątrz i chłodniejszego na zewnątrz balonu. W powłoce balonu nie może znajdować się inny gaz poza ogrzanym powietrzem i normalnymi produktami spalania paliwa niezbędnego do jego podgrzania.
2. Konkurencja F7A/M - OPEN
charakterystyka techniczna modelu
2.1. Gabaryty / kształty / wymiary - bez ograniczeń, za wyjątkiem postanowień pkt. 2.5.
2.2. Powłoka musi być wykonana z bibułki prasowanej.
2.3. Każdy zespół może zgłosić trzy modele oznakowane numerem startowym przez przedstawiciela organizatora zawodów.
2.4. W modelu balonu nie wolno umieszczać jakiegokolwiek źródła ciepła.
2.5. Dolny otwór lecącego balonu musi pozostać otwarty, a jego średnica nie może być mniejsza niż 25 cm.
3. Zawodnikami są zespoły czyli "ekipy rodzinne", w których conajmniej jedna osoba urodziła się po 31.12.2006.
4. Organizacja startów
4.1. Starty balonów odbywają się ze stanowisk przygotowanych przez organizatora zawodów.
4.2. Loty należy wykonać w wyznaczonym okresie czasu. Kolejność startów zależna jest od kolejności zgłoszeń zespołów w komisji sędziowskiej.
4.3. Do ogrzania powietrza niezbędnego do napełnienia balonu można także używać własnego podgrzewacza.
4.4. W przypadku zapalenia się balonu, zespół ma prawo wykonać drugą próbę.
4.5. Palnik obsługuje przedstawiciel organizatora zawodów, natomiast balon przytrzymuje reszta danego zespół.
5. Pomiar czasu
5.1 Czas lotu mierzy się od momentu ostatniego kontaktu zespołu z balonem do momentu zetknięcia się balonu z ziemią lub przeszkodą bądź też zniknięcia balonu z pola widzenia chronometrażystów.
5.2. Jeżeli balon zniknie z pola widzenia lub zetknie się albo zniknie za przeszkodą, lecz przed upływem 10 sekund pojawi się ponownie lub rozpocznie kontynuację lotu, to pomiaru czasu nie przerywa się.
5.3. Maksymalny czas pomiaru lotu wynosi 5 minut.
5.4. Komisja sędziowska musi posiadać lornetkę do obserwacji modelu.
6. Ilość lotów i klasyfikacja
6.1. Każdy zespół ma prawo wykonać 2 loty, w czasie otwartej kolejki startowej.
6.2. Do końcowej klasyfikacji bierze się pod uwagę czas jednego, lepszego lotu. W przypadku większej ilości lotów maksymalnych, do ustalenia wyników bierze się pod uwagę kolejne loty.
6.3. Gdy więcej niż jeden zespół osiągnie dwa loty maksymalne zarządza się dogrywkę bez limitu czasu. Do dogrywki zespół ma prawo wprowadzić dodatkowy model.
7. Zawodnicy muszą stosować się do ograniczeń wynikający z pandemii CV-19