Maj 15 2021 23:18:56
Nawigacja
· Szczep 19 KLDH "Słoneczne Drogi"

· HARCERZE (strona główna)

· Zapisy - zbiórki - opłaty
· Umundurowanie harcerza
· Fotogaleria
· Dla HARCERZY

· Kontakt - INFO ZHP
· HARCERSKI TERMINARZ LOTNICZY XIX
· Newsy [archiwalne]

· Wykaz stron serwisu
· Szukaj
· Linki
· Kontakt z adminem serwisu


· Pozostałe serwisy XIX
Aktualnie online
· Gości online: 1

· Użytkowników online: 0

· Łącznie użytkowników: 63
· Najnowszy użytkownik: admin19
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
02) MŁODZIK - OCHOTNICZKA

MŁODZIK - OCHOTNICZKA

Idea stopnia

Poznałem "pierwszy smak" Harcerstwa, zdobyłem podstawy wiadomości i umiejętności potrzebnych po to, bym w zastępie, drużynie, na wycieczce i w życiu codziennym był godny  bycia MŁODZIKIEM / OCHOTNICZKĄ. Staram się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim, być samodzielnym i zaradnym – by w codziennym życiu nie potrzebować obsługi.

Wymagania stopnia:

A. Warunki dopuszczenia do próby:

1     Staram się zasłużyć na miano dobrej harcerki/ harcerza. Chętnie niosę pomoc innym. Wspólnie z drużynową/drużynowym ustalę co powinnam/powinienem zmienić w swoim postępowaniu.

2     Jestem samodzielna/samodzielny i zaradna/zaradny. Potrafię sama/sam  przyszyć elementy munduru. Pomagam rodzicom w domu – sam zaplanuję swój udział w rodzinnym gospodarstwie. (np. sprząta, zmywa naczynia, robi zakupy itp.).

3     Dbam o swój osobisty wygląd, utrzymuję w porządku swoje ubranie.

4 Jestem prawidłowo umundurowana/umundurowany. Dbam o wygląd munduru i wiem do czego zobowiązuje.

5.    Dbam o swoje miejsce nauki.

To propozycja Wilka. Przedtem było: Kompletuje ekwipunek harcerski, turystyczny. Jedno dobre i drugie potrzebne. Ale Wilku, wytłumacz czemu uznałeś że miejsce nauki lepsze od kompletowania wyposażenia?

6     Prowadzę notatnik i śpiewnik harcerski

7     Interesuję się książkami o tematyce harcerskiej.

8     Zdobyłem 3 sprawności.

9     Byłem na 4 imprezach/wycieczkach harcerskich, w tym na biwaku.

10    Poznaję zasady zachowania się w terenie, w szczególności wobec Przyrody , niczego nie niszczę, poznaję zasady i bezpiecznie poruszam się po drogach.

11.    Posiadam “niezbędnik wycieczkowania”,  potrafię posłużyć się telefonem komórkowym w potrzebie.

12.    Systematycznie uczestniczył w pracach zastępu przez 4-5 miesięcy od czasu przyjęcia do drużyny, zapoznał się z wymaganiami stopnia, osiągnął wiedzę i umiejętności przewidziane programem próby.

13. Okres próby kończy "próba końcowa", np. całodniowy bieg harcerski w formie praktycznego sprawdzianu nabytych umiejętności wskazanych w próbie. Próba końcowa powinna nastąpić najpóźniej po pół roku od zakończenia okresu próbnego. Przyznania stopnia oznacza iż chłopak/dziewczyna gotowa jest złożyć Przyrzeczenie Harcerskie

B. Wymagania Próby:

I. Wiedza  obywatelska

1     Znam godło, barwy narodowe i ich historię.

2     Zaśpiewam hymn narodowy, wiem gdzie i kiedy powstał i kto jest jego autorem.

3     Umiem zachować się godnie w czasie oddawania czci fladze, sztandarowi i w czasie wykonywania hymnów.

4     Zaśpiewam wybraną przez siebie pieśń o charakterze patriotycznym (Rotę, Warszawiankę, Marsz strzelców itp.)

5     Wskażę na konturowej mapie Polski, lub wyszukam w internecie główne regiony, miasta, rzeki i góry.

II. Wiedza harcerki/harcerza (Wiedza harcerska)

1    Nauczę się Prawa Harcerskiego. Potrafię przedstawić wszystkie punkty Prawa, wymienię odpowiednio do nich przykłady postępowania godnego harcerki/harcerza.

2     Znam symbolikę lilijki i krzyża harcerskiego. Rozumiem do czego zobowiązuje mnie hasło "Czuwaj"

3     Zaśpiewam z zastępem hymn harcerski, wiem kiedy powstał i kto jest jego autorem.

4     Wiem gdzie i kiedy powstały pierwsze drużyny harcerskie, kto je założył i na jakiej organizacji były wzorowane. Wybiorę najbardziej mnie interesujące wydarzenia, lub postaci z harcerskiej historii

Czy na pewno wyrzucamy: wie jak nazywało się tajne harcerstwo w czasie II wojny światowej i czym się wsławiło? Przyznam, że mimo przyłapałem swoich harcerzy na dużych brakach, mimo że uczestniczą w różnych uroczystościach i powinni to wiedzieć.

5     Poznaję oznaczenia funkcji w drużynie i szczepie, stopni harcerskich według obowiązującego w drużynie systemu i stopni instruktorskich

6     Znam lubiane w drużynie piosenki , wiem które pieśni harcerskie są ważne i kiedy. Poznałem co najmniej kilka faktów z historii drużyny (szczepu). Znam godło i proporzec zastępu i symbole drużyny (szczepu).

7     Wiem  kto i dlaczego jest bohaterem drużyny (szczepu)

8     Potrafię zachować się w kręgu i przy ognisku harcerskim , wiem jak należy je rozpalać i pilnować.

 

III. Jestem zaradny (Umiejętności organizatorskie)

1    Znam musztrę harcerza (postawa zasadnicza i swobodna, zwroty). Potrafię sprawnie stanąć na zbiórkę i zachować się w szyku.

2     Potrafię samodzielnie  wykonać otrzymane zadanie i złożyć ustny meldunek z jego wykonania.

IV. Znam swą okolicę (miejsce zamieszkania)

1     Znam okolicę swojego domu i szkoły. Wskażę drogę do lekarza, apteki, urzędu pocztowego i posterunku policji.

2     Wiem gdzie znajduje się najbliższy obiekt godny zwiedzania (np. zabytek historyczny, muzeum, osobliwość przyrodnicza itp.).

3     Posłużę się planami miasta (także w internecie), umiem skorzystać z GPS

 

/* Zobacz: wskazidroga. */

V.  Posiadam przydatne w codziennym życiu umiejętności praktyczne

1   Umiejętnie posługuję się dostępnym sprzętem potrzebnym do prostych prac , czy napraw w domu , na obozie, czy przy własnym ekwipunku , lub ubiorze.

Były wcześniej przykłady zadań. Sikor proponował "zamianę ról" - ochotniczka posługuje się narzędziami, młodzik szyje. To dobry pomysł, może jednak rozszerzyć ten punkt, podając przykłady?

 

/* Zobacz: sobieradek i sprawne ręce. */

VI. Jestem sprawny i spostrzegawczy

1. Ćwiczę sam, lub z zastępem  spostrzegawczość i refleks w grach i ćwiczeniach.

Tu też jednak warto by zaproponować jakieś przykłady.

2     Znam sposoby pokonywania prostych przeszkód terenowych

3     Poszukuję ulubionej dyscypliny sportowej.

4     W grach (w tym komputerowych) potrafię gospodarować czasem. Umiem korzystać z portali internetowych, potrafię stosować zasady bezpieczeństwa w necie, poznaję podstawy netykiety.

/* Zobacz: lekka stopa. */

VII. Wycieczkuje i biwakuję

1     Skompletuję ekwipunek osobisty na wycieczkę jedno i dwudniową, spakuję plecak, przytroczę śpiwór i karimatę.

2     Wiem, jak ubrać się na wycieczkę w zależności od pory roku i pogody, wiem  jak zabezpieczyć się przed przemoczeniem odzieży i butów.

/* Zobacz: łazik. */

VIII. Poznaję przyrodę

1   Z zastępem obserwowałem życie lasu, lub innego ustronia.

Rzadkie słowo, ale OK.(może ustronia przyrody ?)

2     Rozpoznam  powszechnie spotykane  rośliny  (drzewa, krzewy, zboża,zioła, kwiaty itp.) i zwierzęta. Wiem, jak z nimi postępować.

/* Zobacz: przyrodnik i przyjaciel ptaków. */

IX. Znam zasady i sposoby łączności

1. Umiem  korzystać z  telefonu stacjonarnego, komórki i telefonii internetowej. Potrafię  wezwać pogotowie ratunkowe, straż pożarną, policję.

He he, ja z netu korzystam od kilkunastu lat, a z telefonii internetowej ani razu mi się nie zdarzyło. W pierwszej chwili chciałem tu zaproponować zamiast telefonii internetowej pocztę elektroniczną i komunikator internetowy, ale Wilk to dał jako nowy punkt na końcu.

2     Zaadresuję list i nadam  na poczcie list polecony, paczkę, pieniądze.

3     Pełniłem  służbę łącznika, poznaję podstawy alfabetu Morse'a

Usunęliśmy powtórzenie rozkazu po przebyciu drogi. Ja bym chyba nie usuwał, to fajne było, a dla niektórych niełatwe.

4     Zapiszę i odczytam  list napisany prostym szyfrem lub innym tajnym systemem znaków zastępu.

5 Znam  znaki dowodzenia (ręką, gwizdkiem).

A nad tym z kolei zastanawiam się czy potrzebne. W hałasie, na wycieczce, itp są potrzebne.

6     Trafię do celu drogą wyznaczoną znakami patrolowymi, lub z użyciem GPS

7     Posiadam skrzynkę mailową, znam zasady korzystania z komunikatorów internetowych

/* Zobacz : łącznik. */

 

X. Terenoznawstwo

1     Wyznaczę strony świata według pierwszej dostępnej metody (np. według busoli, słońca, gwiazd).

2     Poznaję zasady obsługi prostych urządzeń GPS

To ważne słowo. Prostych.

 

3    Zorientuję mapę turystyczną i wskażę na niej trasę marszu lub przejazdu.

4     Dokonam  pomiaru odległości krokami.

/* Zobacz: obserwator. */

XI. Potrafię biwakować

1    Rozbiję namiot 2-osobowy.

2     Wiem, gdzie i jak można bezpiecznie rozpalać ognisko, zatrę jego ślady.

3     Przygotuję w terenie prosty posiłek z przyniesionego prowiantu, zrobię  herbatę.

4     Posługuję się piłą, siekierą i łopatką saperską , umiem je konserwować

Znowu przykładów bym nie wycinał. Dobre były, ewentualnie coś innego zamiast okopywania namiotu.

5     W pracach pionierskich posłużę się wymiarami swego ciała ( wzrost, rozpiętość palców i ramion, długość stopy).

6     Stosuję podstawowe węzły, użyteczne na co dzień na biwaku, czy wycieczce

/* Zobacz: sobieradek obozowy i kuchcik. */

XII. Znam  proste zasady i sposoby samarytańskie

1    Wiem, jak ustrzec się przed odparzeniem nóg, przeziębieniem, odmrożeniem.

2     Opatrzę drobne skaleczenia.

3 Zaradzę w przypadku krwotoku nosa, stłuczenia.

4     Zmierzę temperaturę.

5     Umiem wykorzystać chustę trójkątną oraz pakiet (osobistą apteczkę) pierwszej pomocy

Znowu myślę, żeby to doprecyzować. Różne są pakiety. Co w tym pakiecie? Była chusta trójkątna, o której pisał Mysiek. O zastosowaniu chusty trójkątnej mówią na całkiem dorosłych szkoleniach z pierwszej pomocy, to prosta sprawa, a harcerz taką chustę ma zawsze przy sobie. Ja bym ją jakoś przemycił, tym bardziej, że zastosowań ma mnóstwo.

/* Zobacz: higienista. */

XIII. Wiara

Staram się spełnić swój obowiązek wobec Boga. Jestem wierny swoim zasadom duchowym, lojalny wobec swojej religii, która te zasady wyraża, akceptuję obowiązki, które z niej wynikają.

Szczegółowe wymagania na stopień MŁODZIKA / OCHOTNICZKI zawiera właściwy (dla danej religii) załącznik do "Wymagań religijnych do stopni harcerskich".

 

Wygenerowano w sekund: 0.01 386,670 Unikalnych wizyt