15 Maj 2021 22:56:06
Nawigacja
· Szczep 19 KLDH "Słoneczne Drogi"

· HARCERKI (strona główna)

· Zapisy - zbiórki - opłaty
· Umundurowanie harcerki

· Dla Harcerek
· Fotogaleria Harcerek
· Newsy [archiwalne]

· Wykaz stron serwisu
· Kontakt z adminem serwisu

· HARCERSKI TERMINARZ LOTNICZY XIX
· 1% dla "19"
· Linki

· Szukaj w serwisie HARCERKI
· Pozostałe serwisy XIX
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
z1 - O Harcerskich Skrzydłach, zwłaszcza żeńskich, słów parę

O Harcerskich Skrzydłach, zwłaszcza żeńskich, słów parę
(na podstawie: "Dzieje Harcerskich Skrzydeł" - hm. Andrzej Glass, oraz: Internetowa Monografia 19 KDL)

Lata 1911-1931 to okres "pierwszych lotniczych kroków" harcerstwa.
Wśród pierwszych sprawności harcerskich należy wprowadzona w 1912 roku sprawność "Lotnik" (jako jedna z przetłumaczonych sprawności skautów angielskich).
Prawdopodobnie pierwsza publikacją popularyzującą modelarstwo lotnicze w harcerstwie był cykl artykułów Stanisława Boronia pt. "Opis budowy modeli płatowców" zamieszczany od 15.01.1922r. w tygodniku 6 Krakowskiej DH im. R. Traugutta "Nasze pisemko" redagowanym przez Ignacego Fika.
1927 - harcerze z Kowla biorą udział we wstępnym przeszkoleniu szybowcowym (szybowiec - zbudowany przy ich udziale - zamontowany na chwiejnicy).
1928 - pierwszy harcerski kurs modelarstwa lotniczego (Poznań), 6 Poznańska DH zostaje pierwsza drużyną lotniczą (1 LDH).
1929 - powstaje następna drużyna lotnicza (Bydgoszcz), 12-13 lipca - pierwsze oficjalne wystąpienie harcerzy lotniczych na II Zlocie Narodowym Harcerzy w Poznaniu. Pierwsze modelarnie lotnicze przy drużynach harcerskich (Kowel, Chełm, Mogilno), samolotowa sztafeta lotnicza gdańskich harcerzy (Gdańsk-Warszawa).
1930 - Henryk Milicer z 23 Warszawskiej DH zbudował samodzielnie szybowiec szkolny Zögling.
1931 - 3 DHD w Nowogródku zbudowała szybowiec szkolny, którego pierwszy lot odbył się 23.07.1931r., powstają kolejne drużyny lotnicze, brak informacji o wzajemnych kontaktach (oparciem dla nich była LOPP).
15.05.1931 - powstaje 19 KDH
Rok 1932 - zwycięstwo Żwirki i Wigury (28.08.1932) i późniejsza ich tragiczna śmierć - spowodował w Polsce ogromny wzrost zainteresowania lotnictwem, także w harcerstwie.
W grudniu 1932 utworzono Referat Szybowcowy przy Głównej Kwaterze Męskiej. Równocześnie powstały Harcerski Klub Lotniczy (Warszawa) organizuje teoretyczny kurs szybowcowy. HKL powstał z myślą o wyprawie szybowcowej na IV Jamboree skautowe w Gödöllö (Węgry).
W I półroczu 1933 zbudowano w HKL szybowiec szkolny Wrona, użyty m.in. do szkolenia szybowcowego w Bezmiechowej (czerwiec 1933). Wcześniej (10.04-10.05.1933) grupa 20 harcerzy z HKL przeszła podstawowe przeszkolenie szybowcowe w Szkole Szybowcowej w Polichnie. Podczas szkolenia doskonalącego w Bezmiechowej (11.06-1.07.1933) powstała lotnicza piosenka: "Jak dobrze nam wzlatywać w chmury". W trakcie późniejszych treningów wyłoniona została harcerska ekipa szybowcowa (drużyna zlotowa) na Jamboree, która wraz z 6 szybowcami wyruszyła w końcu lipca 1933 z Bezmiechowej do Budapesztu. Szybowce (poza w/w Wroną) wypożyczyły aerokluby, pomoc finansowa dał LOPP i Ministerstwo Komunikacji.
Podczas Jamboree wykonano 79 lotów. Polskie szybowce z napisami "Czuwaj" na spodzie skrzydeł zwracały uwagę wszystkich uczestników zlotu przynosząc harcerstwu dużą popularność. O sile oddziaływania "harcerskiej propagandy szybowcowej" na Jamboree może świadczyć m.in. fakt, że pod jej wpływem w Gödöllö do HKL-u dołączyła dh-na Maria Kann a pisarka Zofia Kossak opisała wystąpienie naszych harcerzy-szybowników na Jamboree w książce "Laska Jakubowa".
Harcerskie sukcesy szybowcowe oraz ujęcie harcerskiej pracy lotniczej w ramy organizacyjne przyczynily się do dalszego rozwoju Harcerskich Skrzydeł. Powstają kolejne drużyny lotnicze; budowane są kolejne harcerskie szybowce; na górze Chełm w Goleszowie k/Cieszyna powstaje pierwsze harcerskie szybowisko (1933 r.).

W 1934 roku Referat Szybowcowy przy GKM zmienił nazwę na Referat Lotniczy; w Warszawie powstały Harcerskie Warsztaty Szybowcowe w których budowano szybowce szkolne Wrona.
Na szybowiskach w Goleszowie i w Starej Miłosnej k/Warszawy w 1934 roku wyszkoliło się kilka grup harcerskich w tym kilka harcerek.
Pierwsza harcerka-szybowniczka dh-na Irena Steinbock utworzyła Referat Lotniczy przy Głównej Kwaterze Harcerek (1934 r.). Referat ten prowadziła do wybuchu wojny (1935-1935 i 1938-1939) na przemian z dh-ną Marią Kann (1936-1938).
W Łodzi powstał Harcerski Klub Szybowcowy. Kilku jego członków i jedna harcerka zdobyli wyszkolenie szybowcowe na lotnisku Lublinek pod Łodzią.
W lecie 1935 r., w Goleszowie, odbył się harcerski kurs szybowcowy dla 10 harcerek, kierowany przez Irenę Steinbock.
W tymże roku odbyła się Wystawa Lotnicza w Harcerskiej Szkole Podstawowej im. A.Małkowskiego (Warszawa, ul. Krucza 6). Przy szkole tej powstała jedna z pierwszych lotniczych gromad zuchowych. Zajęcia lotnicze zuchów obejmowały budowę latawców, spadochronów i modeli latających oraz konkursy lotnicze.

(resztę napiszę wkrótce - mam taką nadzieję)
(Karolina)

Wygenerowano w sekund: 0.01 637,418 Unikalnych wizyt