Zorganizował duże zawody, pełnił funkcję sędziego, wykazując znajomość zasad i techniki różnych dyscyplin sportowych.
Poznał 30 gier i zabaw ruchowych, przedłożył opracowany przez siebie ich zbiór, wykorzystał je w pracy z młodszymi.
Poznał 30 gier terenowych.
Zorganizował 10 gier terenowych, w tym dwie nocne i dwie co najmniej pięciogodzinne.
Przeprowadził naukę organizowania gier terenowych.
Zdobywanie sprawności miłośnika gier może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika-pionierki w zakresie zaprawy fizycznej dla harcerzy, którym stan zdrowia uniemożliwia zdobycie innej sprawności z tego zakresu.
Uprawia wybraną dziedzinę sportu objętą wymaganiami innych sprawności - np. dżudo, karate, szachy, strzelectwo sportowe, jazdę konną, tenis, szermierkę, gimnastykę artystyczną, itp.
Zademonstrował swoje umiejętności w uprawianej dziedzinie sportu.
Zorganizował dla harcerzy zajęcia zapoznające z uprawianą dziedziną sportu (np. pokazy, zawody, naukę zasad i techniki, itp.).
Zdobywanie sprawności miłośnika sportu może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika-pionierki w zakresie zaprawy fizycznej.
Wykonał kilka ćwiczeń - elementów gry w koszykówkę, piłkę ręczną lub siatkówkę (chwyt i podanie piłki oburącz z miejsca i w biegu, kozłowanie prawą i lewą ręką ze zmianą kierunku biegu, rzut piłki do kosza oburącz i jedną ręką z miejsca i w biegu, rzut do bramki z biegu i z wyskoku, rzut karny, zagrywkę dolną i górną, odbicie piłki do zbicia, blok).
Rozegrał z zespołem dziesięć spotkań, wykazując znajomość zasad i techniki gry.
Zorganizował harcerski turniej gier zespołowych.
Nauczył młodszych gry w koszykówkę, piłkę ręczną lub siatkówkę.
Zdobywanie sprawności miłośnika sportu może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika-pionierki w zakresie zaprawy fizycznej.
Zademonstrował wiosłowanie i manewry kajakiem (skręty, cofanie), wsiadanie i wysiadanie z kajaka z pomostu, brzegu i głębokiej wody, przybijanie do brzegu, sposób postępowania w razie wywrócenia się kajaka, holowanie i przenoszenie kajaka.
Uczestniczył w trzydniowej wycieczce kajakowej.
Ocenił z wyglądu stan wody, nurt, mieliznę, głębię.
Naprawiał i konserwował kajaki różnych typów.
Nauczył młodszych wiosłowania na kajaku.
Zdobywanie sprawności kajakarza może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika-pionierki w zakresie zaprawy fizycznej.