Wykonał dużą pracę elektrotechniczną (konstrukcję, instalację lub naprawę) w czasie ok. 10-15 godzin.
W czasie wykonywanej pracy:
stosował odpowiednie materiały i części wykazując znajomość ich rodzajów i własności.
posługiwał się odpowiednimi narzędziami do prac elektrotechnicznych oraz przyrządami pomiarowymi lub próbnikami.
wykorzystywał schematy elektryczne oraz rysunki techniczne.
Sporządził schemat elektryczny układu lub urządzenia.
Nauczył młodszych prostych prac elektrotechnicznych.
Zdobywanie sprawności elektrotechnika może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).
Oprawił pięć różnych książek oraz wykonał jedną inną pracę introligatorską (zrobił album, tekę, pudełko, itp.).
W czasie wykonywanej pracy:
-stosował odpowiednie rodzaje płótna introligatorskiego i papieru, sporządził klej, posługiwał się nożem i prasą introligatorską, itp.
-stosował różne sposoby równego układania arkuszy, wyginania grzbietu, prasowania, szycia, itp.
Pokazał jak udzielać pierwszej pomocy w przypadku skaleczenia nożem introligatorskim.
Nauczył młodszych prostych prac introligatorskich.
Zdobywanie sprawności introligatora może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).
Wykonał totem zastępu.
Wykonał element zdobnictwa obozowego (tablicę rozkazów, symbol drużyny na bramie, zdobnictwo masztu flagowego, itp.)
Wykonał drobne przedmioty ozdobne z prostych materiałów (tworzywo leśne, słoma, trzcina, sznurek, owoce, itp.).
Brał udział w wykonywaniu okolicznościowej dekoracji.
Zebrał rysunki lub fotografie zdobnictwa obozowego.
Zdobywanie sprawności zdobnika może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).
Zaprojektował wnętrze harcówki lub namiotu - świetlicy - dobrał materiały, zestaw barw, form przestrzennych i oświetlenia.
Wykonał według własnego projektu element stałej dekoracji.
Wykonał okolicznościową dekorację - dobrał motywy, kolory, liternictwo, itp.
Wykonał element ozdobny wykorzystując jedną z technik - rzeźba w glinie lub gipsie, papieroplastyka, linoryt, itp. i nauczył zastęp posługiwać się nią.
Zorganizował wycieczkę zastępu lub drużyny na wystawę i zainteresował harcerzy eksponatami (rzeźbą, obrazami, plakatami, fotografiami itp.).
Zdobywanie sprawności plastyka może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika-pionierki w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).
Wykonał serię zdjęć (co najmniej 30) z życia drużyny - prawidłowo dobrał czas naświetlania posługując się tabelką lub światłomierzem, ustalił odległość "na oko", dalmierzem lub na matówce, skomponował obraz.
Wywołał film.
Sporządził z wywołanego filmu 20 odbitek stykowych lub powiększeń.
Wywiesił wykonane przez siebie prace w harcówce, szkole lub wkleił do kroniki drużyny.
Zdobywanie sprawności fotoamatora może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).
Wykonał prace fotograficzne :
z użyciem lampy błyskowej,
na materiale barwnym,
w jednej z wybranych dziedzin fotografii - fotografii portretowej, makrofotografii reprodukcji, fotografii podwodnej, itp.
Wykonał co najmniej 30 powiększeń swoich zdjęć, zorganizował ich wystawę i oprowadził po niej.
Prowadził co najmniej przez trzy miesiące (lub w czasie obozu letniego) dokumentację fotograficzną życia drużyny gromadząc wykonane przez siebie zdjęcia w kronice lub archiwum drużyny.
Nauczył fotografować co najmniej dwie osoby.
Zdobywanie sprawności fotografa może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika-pionierki w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).