sobieradek

        78. SOBIERADEK
        *

        1. Wbił gwóźdź trzema uderzeniami młotka, wyciągnął go, połączył wkrętami lub skleił dwie drewniane części, naostrzył nóż, naoliwił zamek.

        2. Wymienił żarówkę lub bezpiecznik, zestawił prosty obwód elektryczny (dzwonek, oświetlenie choinki, instalację alarmową, itp.).

        3. Sporządził użyteczny przedmiot z dostępnych materiałów (piórnik ze skóry, zabawkę z drewna, pomoc szkolną, itp.).

        4. Obsłużył rzutnik, gramofon i magnetofon.

        5. Wyprał skarpetki lub koszulkę gimnastyczną, wyprasował koszulę lub spodnie, przyszył guzik i plakietkę do munduru.

        Zdobywanie sprawności sobieradka może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

        majster

        79. MAJSTER DO WSZYSTKIEGO
        **

        1. Wykonał użytkowy przedmiot z drewna albo tworzywa sztucznego lub metalu (skrzynkę, półkę, lampę, itp.).

        2. Skleił stół lub krzesło, naprawił zamek w drzwiach, wymienił uszczelkę w kranie, przetkał umywalkę, zakitował szybę lub wykonał inne drobne prace techniczne.

        3. Wykonał drobne naprawy instalacji lub urządzeń elektrycznych (naprawił lampę, wymienił spiralę grzejną, gniazdko lub przełącznik, itp.).

        4. Oczyścił przedmiot ze szkła, skóry, drewna, tworzywa sztucznego, metalu.

        5. Pomalował przedmiot z drewna lub metalu, oczyścił i zakonserwował pędzel.

        Zdobywanie sprawności majstra może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

        modelarz

        80. MODELARZ
        ***

        1. Zbudował co najmniej pięć modeli (w tym jeden wiernie oddający wygląd i jeden z napędem lub zdalnym sterowaniem stosując różne rodzaje materiałów).

        2. Zebrał i wykorzystał w pracy harcerskiej z młodszymi wiadomości dotyczące zasad działania, budowy i historii rozwoju urządzeń, których modele wykonał.

        3. Zorganizował harcerską imprezę modelarską (pokazy, zawody, itp.).

        4. Nauczył młodszych kolegów podstawowych prac modelarskich prowadząc z nimi zajęcia co najmniej przez trzy miesiące.

        Zdobywanie sprawności modelarza może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

        stolarz

        81. STOLARZ
        ***

        1. Wykonał dużą pracę stolarską (konstrukcję lub naprawę), w czasie ok. 10 -15 godzin.

        2. W czasie wykonywanej pracy:

          • stosował odpowiednie gatunki drewna lub materiałów drewnopodobnych wykazując znajomość ich własności i przydatności.

          • posługiwał się ręcznymi narzędziami do obróbki drewna (piłą, dłutem, strugiem, itp.) oraz narzędziami zmechanizowanymi (np. ręczną wiertarką elektryczną z przystawkami) lub prostą obrabiarkę do drewna (pilarką, strugarką, frezarką, itp.).

          • stosował różne rodzaje obróbki drewna (przecinanie, struganie, szlifowanie, itp.) oraz różne sposoby łączenia (klejenie, połączenia stolarskie).

        3. Sporządził rysunek konstrukcyjny przedmiotu z drewna w rzutach i perspektywie.

        4. Nauczył młodszych prostych prac stolarskich.

        Zdobywanie sprawności stolarza może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

        mechanik

        82. MECHANIK
        ***

        1. Wykonał dużą pracę mechaniczną (konstrukcję lub naprawę) w czasie ok. 10-15 godzin.

        2. W czasie wykonywanej pracy :

          • stosował odpowiednie materiały wykazując znajomość ich rodzajów, własności i przydatności.

          • posługiwał się ręcznymi narzędziami do obróbki metalu (piłą, przecinakiem, pilnikiem, itp.) oraz narzędziami zmechanizowanymi (np. wiertarką elektryczną z przystawkami) lub prostą obrabiarką do metalu (szlifierką, tokarką, itp.).

          • stosował różne rodzaje obróbki metalu (przecinanie, gięcie, wykonywanie otworów, gwintowanie, szlifowanie, itp.) oraz różne sposoby łączenia (nitowanie, lutowanie, spawanie, itp.).

        3. Sporządził rysunek konstrukcyjny przedmiotu w rzutach i perspektywie.

        4. Nauczył młodszych prostych prac ślusarskich (mechanicznych).

        Zdobywanie sprawności mechanika może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

        mechanik samochodowy

        83. MECHANIK SAMOCHODOWY
        ***

        1. Wykonał większą naprawę samochodu wykazując się znajomością zasad działania poszczególnych elementów podzespołów i zespołów pojazdu - wymienił uszczelkę głowicy silnika, uszczelnił skrzynię biegów, itp.

        2. W czasie wykonywanej pracy :

          • stosował odpowiednie narzędzia i przyrządy diagnostyczne,

          • posługiwał się rysunkami technicznymi i schematami układów samochodu.

        3. Wykonał obsługę techniczną samochodu, przewidzianą instrukcją użytkowania lub regulacją układu (zasilania, hamulcowego, itp.).

        4. Nauczył młodszych prostych prac w zakresie obsługi samochodu.

        Zdobywanie sprawności mechanika samochodowego może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).

        elektronik

        84. ELEKTRONIK
        ***

        1. Wykonał dużą pracę elektroniczną (konstrukcję lub naprawę) w czasie ok. 10-15 godzin.

        2. W czasie wykonywanej pracy :

          • stosował odpowiednie elementy elektroniczne i układy wykazując znajomość ich funkcji i własności.

          • posługiwał się odpowiednimi narzędziami oraz przyrządami pomiarowymi.

          • wykorzystywał schematy ideowe i blokowe oraz rysunki techniczne.

        3. Sporządził schemat ideowy lub blokowy prostego układu.

        4. Nauczył młodszych prostych prac elektronicznych.

        Zdobywanie sprawności elektronika może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika w zakresie umiejętności praktycznych (pracy rąk).




        poprzednia powrot nastepna