Pomagał w bibliotece (porządkował i oprawiał książki, uzupełniał katalog, dyżurował przy wypożyczaniu. itp.).
Wykonywał drobne naprawy kilku książek.
Zachęcił dwóch kolegów do przeczytania książki harcerskiej.
Przeprowadził na zbiórce grę lub zabawę opracowaną na podstawie ulubionej książki.
Gromadzi własną bibliotekę, przechowuje książki w należytym porządku, prowadzi własny katalog-zeszyt.
Posługując się katalogiem wybrał kilka książek określonej dziedziny, przeczytał je i wykorzystał zdobyte wiadomości w czasie zajęć harcerskich (przeprowadził zbiórkę, zorganizował konkurs tematyczny, itp.).
Zamówił książkę w księgarni wysyłkowej lub zamówił prenumeratę czasopisma.
Wykonał exlibris do biblioteki domowej lub harcerskiej.
Prowadził bibliotekę drużyny lub szczepu.
Zorganizował "spotkanie z książką harcerską".
Prowadził kronikę zastępu lub drużyny przynajmniej przez trzy miesiące lub jeden obóz.
Sporządził notatki w kronice na podstawie opowiadania lub wywiadu.
Zaprojektował oprawę plastyczną kroniki.
Stosował kilka rodzajów pisma ozdobnego i technik ilustracyjnych.
Umiejętnie korzystał w prowadzeniu kroniki z pomocy kolegów z zastępu (zamawiał u nich fotografie, rysunki, teksty).
Dbał aby kronika była zabierana na wycieczki i uroczystości harcerskie, zabiegał o wpisy osób i inne pamiątki (pieczątki, bilety, itp.).
Przygotował do druku i wydał opracowania harcerskie (np. śpiewnik, jednodniówkę, materiały metodyczne, itp.) lub redagował przez trzy miesiące pisemko harcerskie (co najmniej 12 numerów).
Przepisał poprawnie na maszynie tekst o objętości trzech stron w czasie nie dłuższym niż godzina.
Przeprowadził korektę maszynopisu używając znaków korektorskich.
Przygotował matrycę i powielił tekst na powielaczu spirytusowym lub białkowym.
Przeprowadził i opracował pisemnie wywiad na określony temat.
Opracował bibliografię na określony temat.
Zorganizował dla młodszych spotkanie z książką, wycieczkę do drukarni, naukę pisania na maszynie, itp.
Swobodnie czyta i rozumie teksty w wybranym języku.
Zademonstrował ćwiczenia z zakresu porozumiewania się w danym języku w sprawach codziennych.
Przeczytał książkę w obcym języku.
Nauczył młodszych kilku podstawowych zwrotów w nieznanym im języku.
Wykonał w wybranej dziedzinie prace doświadczalne lub badawcze w czasie ok. 10-15 godzin (doświadczenia fizyczne, chemiczne, biologiczne, badania etnograficzne, archeologiczne, geologiczne, historyczne itp.).
Przedstawił w udokumentowanej formie wyniki swojej pracy.
Zorganizował dla młodszych zajęcia harcerskie popularyzujące wybraną dziedzinę wiedzy.