W czasie gry lub zwiadu terenowego wskazał drogę poprowadził do określonego miejsca odległego o ok. 2-3 km, odszukał wyznaczony obiekt.
Na otrzymanym planie zaznaczył nazwy ulic i placów (osiedli, przysiółków) oraz ważne obiekty - ośrodek zdrowia, aptekę, pocztę, straż pożarną, posterunek policji, itp.
Poznał najbliższy obiekt godny zwiedzania (zabytek historyczny, muzeum, osobliwość przyrodniczą, itp.) i opowiedział o nim w czasie zajęć harcerskich.
Wyszukał interesujące go informacje o swojej miejscowości w przewodniku, encyklopedii, itp.
Narysował herb swojego (lub najbliższego) miasta.
Zdobywanie sprawności wskazidrogi może być formą zaliczenia próby na stopień młodzika-ochotniczki w zakresie znajomości miejsca zamieszkania (krajoznawstwa).
W czasie gry lub zwiadu terenowego posłużył się planem swojej miejscowości, wskazał najkrótszą i najdogodniejszą drogę do określonego miejsca w promieniu 10 km (połączenia komunikacyjna, drogi, ulice, ścieżki, itp.) oraz drogi wylotowe.
Wskazał w swojej miejscowości miejsca upamiętnione walkami narodowo-wyzwoleńczymi lub społecznymi.
Poznał najpoważniejsze obiekty zabytkowe lub osobliwości przyrodnicze swojej miejscowości lub okolicy, zorganizował dla zastępu zajęcie zapoznające z jednym z nich.
W czasie zajęć harcerskich przedstawił ciekawie historię swojej miejscowości lub okolicy.
Opracował plan zwiedzania swojej miejscowości.
Zdobywanie sprawności przewodnika może być formą zaliczenia próby na stopień wywiadowcy-tropicielki znajomości miejsca zamieszkania (krajoznawstwa).
Oprowadził trzy wycieczki po swoim mieście (okolicy) wykazując się znajomością jego historii, zabytków i ciekawych obiektów.
Pokierował sporządzeniem krajoznawczego opracowania okolicy na podstawie zajęć terenowych i literatury (geografia i historia okolicy, system połączeń komunikacyjnych, przemysł i rolnictwo, obiekty historyczne i przyrodnicze, sztuka i zwyczaje ludowe itp.).
Zaplanował cykl wycieczek do ciekawych miejsc historycznych, środowisk przyrodniczych lub geograficznych posługując się mapami i przewodnikami.
Wykorzystywał w pracy harcerskiej zdobyte wiadomości z zakresu historii ruchu krajoznawczego i historii sztuki lub etnografii (organizował dla młodszych zwiad etnograficzny, konkurs znajomości stylów architektonicznych, itp.).
Był na trzech wycieczkach krajoznawczych w różnych regionach Polski.
Zdobywanie sprawności krajoznawcy może być formą zaliczenia próby na stopień ćwika-pionierki w zakresie miejsca zamieszkanie (krajoznawstwa).