Idea stopnia :
Stopień przewidziany jest dla harcerek i harcerzy, którzy osiągnęli już podstawowe wyrobienie harcerskie. W swojej służbie WYWIADOWCA / TROPICIELKA szuka harcerskiej przygody, tropi teraźniejszość i przeszłość. Wyrabia swoją spostrzegawczość, sprawność i szybką orientację. W harcach osiąga wprawę, która może zaimponować młodszym. Zdobywa umiejętności organizatorskie pozwalające prowadzić zastęp lub pełnić inną funkcję w drużynie.
Wymagania stopnia :
A. Warunki dopuszczenia do próby :
1 | Ma oczy i uszy otwarte. Jest gotowy na każde wezwanie. W rozmowie z drużynowym potrafi ocenić swoje postępowanie. Wie na czym polega praca nad sobą. | |
2 | W swoim otoczeniu szuka sytuacji, w których może być pożytecznym. Brał udział w pracy zastępu dla środowiska. | |
3 | Ma stały przydział obowiązków domowych i sumiennie je wykonuje. | |
4 | Kompletuje warsztat domowy lub zbiory w zakresie swoich zainteresowań i możliwości. | |
5 | Utrzymuje w gotowości swój mundur i ekwipunek harcerski tak, by w wyznaczonym czasie stanąć na alarm. | |
6 | Kompletuje ekwipunek harcerski i turystyczny | |
7 | Wylicza się z otrzymanych pieniędzy. | |
8 | Prowadzi dzienniczek i śpiewniczek harcerski | |
9 | Przeczytał kolejne dwie książki o tematyce harcerskiej. | |
10 | Zdobył trzy kolejne sprawności ( łącznie zdobył ich sześć ). | |
11 | Był na sześciu wycieczkach harcerskich, w tym dwóch z nocowaniem i jednej zimowej. | |
12 | Systematycznie uczestniczył w pracach zastępu przez 8-10 miesięcy od czasu zdobycia stopnia MŁODZIKA / OCHOTNICZKI, zapoznał się z wymogami stopnia, osiągnął wiedzę i umiejętności przewidziane programem próby. |
B. Wymagania próby :
I. Wiedza obywatelska
1 | Zna najważniejsze fakty z historii Polski. | |
2 | Zna postacie kilku bohaterów narodowych i ich zasługi dla kraju. | |
3 | Zna najważniejsze fakty z historii swojej miejscowości lub okolicy, wskaże miejsca upamiętnione walkami narodowo - wyzwoleńczymi lub społecznymi. |
II. Wiedza harcerska
1 | Wie do czego zobowiązuje go Prawo Harcerskie. | |
2 | Zna główne okresy działalności harcerstwa. Wie jak harcerze i harcerki walczyli o niepodległość Polski. Opowie o harcerkach z Organizacji Harcerek i harcerzach z Szarych Szeregów. Wie jak odrodził się ZHP po II wojnie światowej i po 1956 roku. | |
3 | Zna strukturę organizacyjną ZHP, nazwę i bohatera hufca i chorągwi, nazwiska komendanta hufca i chorągwi, naczelnika ZHP. | |
4 | Zna kolory sznurów funkcyjnych hufca, chorągwi i władz naczelnych ZHP. Rozróżnia dwa systemy stopni harcerskich. | |
5 | Zna najważniejsze fakty z życia bohatera drużyny (szczepu). Zna główne okresy działalności drużyny (szczepu). Wie jakie zastępy pracują w drużynie, jakie drużyny w szczepie. Zna stopień, imię i nazwisko komendanta szczepu. | |
6 | Zna dwadzieścia piosenek harcerskich. |
III. Umiejętności organizatorskie
1 | Przeprowadzi musztrę zastępu : zbiórki, zwroty, zamelduje zastęp. | |
2 | Zna obowiązki łącznika, zwiadowcy, wartownika, służbowego. | |
3 | Prawidłowo i bezpiecznie prowadzi zastęp ulicami i drogami, szlakami turystycznymi, w polu i w lesie. | |
4 | Przeprowadzi zwiad harcerski i sporządzi z niego pisemny meldunek. | |
5 | Pokieruje zastępem lub innym zespołem w czasie imprezy harcerskiej lub wykonywania zadania. | |
6 | Ułoży plan zbiórki zastępu i ją przeprowadzi. | |
7 | Przeprowadzi w czasie zbiórki 8 gier lub zabaw ruchowych |
IV. Znajomość miejsca zamieszkania
1 | Zna swoją miejscowość, posługuje się jej planem. | |
2 | Wskaże drogę do dworców PKP, PKS (ewentualnie lotniczego), do urzędów i instytucji, zna drogi wylotowe. | |
3 | Zna najważniejsze obiekty zabytkowe (lub osobliwości przyrodnicze) swojej miejscowości, opracuje plan zwiedzania. |
V. Umiejętności praktyczne
1 | WYWIADOWCA : a. sprawnie wykonuje drobne naprawy : wymieni żarówkę, bezpiecznik, naprawi lampę, naoliwi zamek, zakonserwuje rower itp.; b. wykona potrzebny mu przedmiot z drewna lub metalu. TROPICIELKA : a. zręcznie szyje, uszyje biały kołnierzyk mundurowy lub inną prostą część ubrania ;b. umie wyszywać, wyszyje znaczek sprawności, c. ugotuje obiad dla domowników. |
VI. Sprawność
1 | Umie podchodzić, obserwować i tropić. Rozwiąże dwa zadania tropicielskie (np. podejdzie na słuch lub światło, tropi przez 2-3 km za znakami charakterystycznymi lub śladami nóg, tropi za śladem zwierzęcia na śniegu, śledzi inną osobę itp.). | |
2 | Przeprawi się przez przeszkodę wodną . Umie pływać. | |
3 | Jeździ na rowerze. | |
4 | Przejdzie 1km krokiem harcerskim WYWIADOWCA w 7 min,TROPICIELKA w 8 min. | |
5 | Weźmie udział w nocnej grze terenowej. |
VII. Wycieczkowanie
1 | Zaplanuje wycieczkę zastępu. Skompletuje ekwipunek i prowiant zastępu na wycieczkę dwudniową. | |
2 | Zna okoliczne tereny wycieczkowe. | |
3 | Potrafi regulować tempo marszu, ustalać odpoczynki, wyznaczać harcerza prowadzącego i zamykającego |
VIII. Przyroda
1 | Podpatrzył scenę z życia przyrody - opisał ją, przedstawił rysunek, fotografię lub nagranie dźwiękowe. | |
2 | Rozpozna kilka pokazanych roślin i zwierząt chronionych. | |
3 | Rozpozna tropy kilku zwierząt domowych i leśnych. |
XI. Łączność
1 | Umie korzystać z telefonu polowego. | |
2 | Ułoży prosty szyfr. | |
3 | Zorganizuje pracę stacji sygnalizacyjnej, nada chorągiewkami i odbierze depeszę alfabetem Morse'a zawierającą min. 20 słów. | |
4 | Wyznaczy drogę znakami patrolowymi. | |
5 | Zna podstawowe znaki obowiązujące rowerzystę. |
X. Terenoznawstwo
1 | Rozróżnia formy ukształtowania terenu (na mapie i w terenie ). | |
2 | Wyznaczy strony świata według przedmiotów terenowych | |
3 | Oceni odległość "na oko". | |
4 | Dokona pomiaru niedostępnych obiektów w terenie ( wysokości drzewa, szerokości rzeki). | |
5 | Wskaże na mapie miejsca postoju, planowaną drogę marszu, punkty orientacyjne. Odczyta znaki umowne na mapie. | |
6 | Posługuje się busolą - wyznaczy azymut w terenie , przejdzie wyznaczony odcinek według azymutu. | |
7 | Dojdzie do celu według dostarczonego szkicu. Wykona z pamięci szkic drogi (długości ok. 1 km) z zaznaczeniem punktów charakterystycznych |
XI. Pionierka
1 | Rozbije z zastępem namiot 10-cio osobowy. | |
2 | Rozplanuje w terenie biwak zastępu. | |
3 | Rozpali ognisko w trudnych warunkach (np. po deszczu, 3 zapałkami itp.). | |
4 | Zbuduje kuchnię polową, skompletuje i obsłuży kuchenkę turystyczną, ugotuje posiłek. | |
5 | Pokieruje przygotowaniem ciepłego posiłku dla zastępu. | |
6 | Wykopie latrynę lub dół na śmieci. | |
7 | Wykona półkę namiotową lub stojak, itp. | |
8 | Stosuje 6 węzłów (skróci i zakończy linę, połączy linką elementy drewniane, przywiąże linę do palika ). | |
9 | Konserwuje sprzęt obozowy( np. wysuszy i zatalkuje namiot, wyczyści, naostrzy i zakonserwuje siekierę itp.). |
XII. Samarytanka
1 | Skompletuje polową apteczkę zastępu, potrafi z niej korzystać. | |
2 | Zaradzi w przypadku otarcia nogi, odmrożenia, oparzenia, zaprószenia oka. | |
3 | Założy opatrunek na ranę, zabandażuje dwoma prostymi sposobami (np. śrubowym, jodełką itp.). | |
4 | Unieruchomi kończynę. | |
5 | Zmierzy tętno. | |
6 | Przygotuje łóżko dla chorego. | |
7 | Potrafi gasić palące się na człowieku ubranie |