• MŁODZIK - OCHOTNICZKA

        • Idea stopnia.

        Pierwszy stopień harcerski. Przeznaczony dla chłopców i dziewcząt, którzy po próbie harcerza-harcerki zaczynają poznawać smak Harcerstwa, zdobywają podstawowe wiadomości i umiejętności potrzebne do służby harcerskiej w zastępie, drużynie, na wycieczce i w życiu codziennym, MŁODZIK / OCHOTNICZKA stara się postępować zgodnie z Prawem Harcerskim, jest samodzielny i zaradny, w życiu nie potrzebuje obsługi.

        • Wymagania stopnia :

        A. Warunki dopuszczenia do próby :

        1 Stara się zasłużyć na miano dobrego harcerza. Chętnie niesie pomoc innym. Wspólnie z drużynowym ustalił co powinien zmienić w swoim postępowaniu.  
        2 Jest samodzielny i zaradny. Przyszywa guziki, plakietki i sprawności do munduru. Pomaga rodzicom wykonując proste czynności domowe - sprząta, zmywa naczynia, robi zakupy itp.  
        3 Dba o czystość osobistą, utrzymuje w porządku swoje ubranie.  
        4 Jest prawidłowo umundurowany. Nosi przy mundurze igłę z nitką. Dba o honor munduru harcerskiego.  
        5 Kompletuje ekwipunek harcerski, turystyczny.  
        6 Prowadzi dzienniczek i śpiewniczek harcerski  
        7 Przeczytał książkę o tematyce harcerskiej.  
        8 Zdobył 3 sprawności.  
        9 Był na 4 wycieczkach harcerskich, w tym na jednej z nocowaniem. Umie zachować się w terenie (nie śmieci, nie hałasuje, niczego nie niszczy, zaciera ślady). Prawidłowo i bezpiecznie porusza się na drogach.  
        10 W terenie stale posiada przy sobie: igłę, nici, zapasowe guziki i agrafki, nóż, linkę długości ok. 2m., zapałki zabezpieczone przed wilgocią, notes, ołówek, legitymację szkolną zabezpieczoną przed zniszczeniem, bilety lokalnej komunikacji.  
        11 Systematycznie uczestniczył w pracach zastępu przez 4-6 miesięcy od czasu przyjęcia do drużyny, zapoznał się z wymaganiami stopnia, osiągnął wiedzę i umiejętności przewidziane programem próby.  

        B. Wymagania próby :

        • I. Wiedza obywatelska
        1 Zna godło i barwy narodowe i ich historię.  
        2 Zaśpiewa hymn narodowy, wie gdzie i kiedy powstał i kto jest jego autorem.  
        3 Umie zachować się godnie w czasie oddawania czci fladze, sztandarowi i w czasie wykonywania hymnów.  
        4 Zaśpiewa Rotę i jedną pieśń narodową (Warszawiankę, Marsz strzelców itp.)  
        5 Wskaże na konturowej mapie Polski główne regiony, miasta, rzeki i góry.  
        • II. Wiedza harcerska
        1 Umie na pamięć Przyrzeczenie i Prawo Harcerskie. Wymieni przykłady postępowania godnego harcerza.  
        2 Zna symbolikę lilijki i krzyża harcerskiego. Wie do czego zobowiązuje go hasło "Czuwaj"  
        3 Zaśpiewa hymn harcerski, wie kiedy powstał i kto jest jego autorem.  
        4 Wie gdzie i kiedy powstały pierwsze drużyny harcerskie, kto je założył i na jakiej organizacji były wzorowane. Wie jak nazywało się tajne harcerstwo w czasie II wojny światowej i czym się wsławiło.  
        5 Zna oznaczenia funkcji w drużynie i szczepie, stopni harcerskich według obowiązującego w drużynie systemu i stopni instruktorskich  
        6 Zaśpiewa hymn (pieśń) drużyny (szczepu). Zna kilka faktów z historii drużyny (szczepu) Zna godło i proporzec zastępu i symbole drużyny (szczepu).  
        7 Wie kto jest bohaterem drużyny (szczepu) i dlaczego należy go naśladować.  
        8 Zna 2 obrzędowe pieśni harcerskie, wie kiedy je się śpiewa. Potrafi zachować się w kręgu i przy ognisku harcerskim.  
        • III. Umiejętności organizatorskie
        1 Zna musztrę harcerza (postawę zasadniczą i swobodną, zwroty). Potrafi sprawnie stanąć na zbiórkę i zachować się w szyku.  
        2 Wykona sprawnie otrzymane polecenie i złoży ustny meldunek.  
        • IV. Znajomość miejsca zamieszkania
        1 Zna okolicę swojego domu i szkoły. Wskaże drogę do lekarza, apteki, urzędu pocztowego i posterunku policji.  
        2 Wie gdzie znajduje się najbliższy obiekt godny zwiedzania (np. zabytek historyczny, muzeum, osobliwość przyrodnicza itp.).  
          • /* Zobacz: wskazidroga. */
        • V. Umiejętności praktyczne
        1 MŁODZIK : sprawnie posługuje się podstawowymi narzędziami-młotkiem,obcęgami, wkrętakiem, naostrzy nóż  
          OCHOTNICZKA : przyszyje oderwaną część ubrania, wyszyje swój monogram.  
          • /* Zobacz: sobieradek i sprawne ręce. */
        • VI. Sprawność
        1 Ćwiczy spostrzegawczość i refleks w grach i ćwiczeniach (np. w grze "Kima" zapamięta 10 przedmiotów pokazanych na 1 min. spośród 15, rozpozna 8 z 10 zapachów lub dźwięków itp.)  
        2 Zapamięta przebytą drogę długości ok. 2 km i powróci nią.  
        3 Pokona przeszkody terenowe (np. prze-skoczy rów szer. ok. 1.6m., przejdzie po belce dł. ok. 3 m., wejdzie na drzewo itp.).  
          • /* Zobacz: lekka stopa. */
        • VII. Wycieczkowanie
        1 Skompletuje ekwipunek osobisty na wycieczkę jedno i dwudniową, spakuje plecak, zroluje koc.  
        2 Wie jak ubrać się na wycieczkę w zależności od pory roku i pogody, wie jak zabezpieczyć się przed przemoczeniem odzieży i butów.  
          • /* Zobacz: łazik. */
        • VIII. Przyroda
        1 Był z zastępem kilka godzin w lesie, obserwował życie lasu.  
        2 Rozpozna kilka pokazanych pospolitych roślin (drzew, krzewów, zbóż, kwiatów, itp.) i zwierząt.  
          • /* Zobacz: przyrodnik i przyjaciel ptaków. */
        • IX. Łączność
        1 Umie korzystać z telefonu. Potrafi wezwać pogotowie ratunkowe, straż pożarną, policję.  
        2 Zaadresuje list, nada na poczcie list polecony lub telegram, paczkę, pieniądze.  
        3 Pełnił służbę łącznika, powtórzy dokładnie rozkaz składający się z 10-20 słów, po przebyciu wyznaczonego odcinka.  
        4 Zapisze i odczyta list napisany prostym szyfrem lub alfabetem Morse'a.  
        5 Zna znaki dowodzenia (ręką, gwizdkiem).  
        6 Trafi do celu drogą wyznaczoną znakami patrolowymi  
          • /* Zobacz: łšcznik. */
        • X. Terenoznawstwo
        1 Wyznaczy strony świata według busoli, słońca i gwiazd.  
        2 Narysuje plan harcówki lub swojego mieszkania.  
        3 Zorientuje mapę turystyczną i wskaże na niej trasę marszu lub przejazdu.  
        4 Dokona pomiaru odległości krokami.  
          • /* Zobacz: obserwator. */
        • XI. Pionierka
        1 Rozbije namiot 2-osobowy.  
        2 Wie gdzie można bezpiecznie rozpalać ognisko. Rozpali ognisko, zgasi i zatrze ślady.  
        3 Przygotuje w terenie prosty posiłek z przyniesionego prowiantu, zrobi herbatę.  
        4 Posługuje się piłą, siekierą i łopatką saperską ( np. przetnie piłą żerdź grubości ok. 5 cm, okopie namiot, porąbie drewno do palenia )  
        5 W pracach pionierskich posłuży się wymiarami swego ciała ( wzrost, rozpiętość palców i ramion, długość stopy).  
        6 Stosuje 4 podstawowe węzły (np. połączy 2 linki węzłem płaskim lub tkackim, zawiąże 2 rodzaje kluczek, zapakuje paczkę).  
          • /* Zobacz: sobieradek obozowy i kuchcik. */
        • XII. Samarytanka
        1 Umie zabezpieczyć się przed odparzeniem nóg, przeziębieniem, odmrożeniem.  
        2 Opatrzy drobne skaleczenia.  
        3 Zaradzi w przypadku krwotoku nosa, stłuczenia.  
        4 Zmierzy temperaturę.  
        5 Umie wykorzystać chustę trójkątną  
          • /* Zobacz: higienista. */




        poprzednia powrot nastepna