Pierwszy stopień
harcerski. Przeznaczony dla chłopców i
dziewcząt, którzy po próbie
harcerza-harcerki zaczynają poznawać
smak Harcerstwa, zdobywają podstawowe
wiadomości i umiejętności potrzebne do
służby harcerskiej w zastępie,
drużynie, na wycieczce i w życiu
codziennym, MŁODZIK / OCHOTNICZKA stara
się postępować zgodnie z Prawem
Harcerskim, jest samodzielny i zaradny, w
życiu nie potrzebuje obsługi.
1 |
Stara się
zasłużyć na miano dobrego
harcerza. Chętnie niesie pomoc
innym. Wspólnie z drużynowym
ustalił co powinien zmienić w
swoim postępowaniu. |
|
2 |
Jest
samodzielny i zaradny. Przyszywa
guziki, plakietki i sprawności
do munduru. Pomaga rodzicom
wykonując proste czynności
domowe - sprząta, zmywa
naczynia, robi zakupy itp. |
|
3 |
Dba
o czystość osobistą, utrzymuje
w porządku swoje ubranie. |
|
4 |
Jest
prawidłowo umundurowany. Nosi
przy mundurze igłę z nitką.
Dba o honor munduru harcerskiego. |
|
5 |
Kompletuje
ekwipunek harcerski, turystyczny. |
|
6 |
Prowadzi
dzienniczek i śpiewniczek
harcerski |
|
7 |
Przeczytał
książkę o tematyce
harcerskiej. |
|
8 |
Zdobył
3 sprawności. |
|
9 |
Był
na 4 wycieczkach harcerskich, w
tym na jednej z nocowaniem. Umie
zachować się w terenie (nie
śmieci, nie hałasuje, niczego
nie niszczy, zaciera ślady).
Prawidłowo i bezpiecznie porusza
się na drogach. |
|
10 |
W
terenie stale posiada przy sobie:
igłę, nici, zapasowe guziki i
agrafki, nóż, linkę długości
ok. 2m., zapałki zabezpieczone
przed wilgocią, notes, ołówek,
legitymację szkolną
zabezpieczoną przed
zniszczeniem, bilety lokalnej
komunikacji. |
|
11 |
Systematycznie
uczestniczył w pracach zastępu
przez 4-6 miesięcy od czasu
przyjęcia do drużyny, zapoznał
się z wymaganiami stopnia,
osiągnął wiedzę i
umiejętności przewidziane
programem próby. |
|
1 |
Umie na pamięć
Przyrzeczenie i Prawo Harcerskie.
Wymieni przykłady postępowania
godnego harcerza. |
|
2 |
Zna
symbolikę lilijki i krzyża
harcerskiego. Wie do czego
zobowiązuje go hasło
"Czuwaj" |
|
3 |
Zaśpiewa
hymn harcerski, wie kiedy
powstał i kto jest jego autorem. |
|
4 |
Wie
gdzie i kiedy powstały pierwsze
drużyny harcerskie, kto je
założył i na jakiej
organizacji były wzorowane. Wie
jak nazywało się tajne
harcerstwo w czasie II wojny
światowej i czym się
wsławiło. |
|
5 |
Zna
oznaczenia funkcji w drużynie i
szczepie, stopni harcerskich
według obowiązującego w
drużynie systemu i stopni
instruktorskich |
|
6 |
Zaśpiewa
hymn (pieśń) drużyny
(szczepu). Zna kilka faktów z
historii drużyny (szczepu) Zna
godło i proporzec zastępu i
symbole drużyny (szczepu). |
|
7 |
Wie
kto jest bohaterem drużyny
(szczepu) i dlaczego należy go
naśladować. |
|
8 |
Zna
2 obrzędowe pieśni harcerskie,
wie kiedy je się śpiewa.
Potrafi zachować się w kręgu i
przy ognisku harcerskim. |
|
1 |
Umie korzystać z
telefonu. Potrafi wezwać
pogotowie ratunkowe, straż
pożarną, policję. |
|
2 |
Zaadresuje
list, nada na poczcie list
polecony lub telegram, paczkę,
pieniądze. |
|
3 |
Pełnił
służbę łącznika, powtórzy
dokładnie rozkaz składający
się z 10-20 słów, po przebyciu
wyznaczonego odcinka. |
|
4 |
Zapisze
i odczyta list napisany prostym
szyfrem lub alfabetem Morse'a. |
|
5 |
Zna
znaki dowodzenia (ręką,
gwizdkiem). |
|
6 |
Trafi
do celu drogą wyznaczoną
znakami patrolowymi |
|
1 |
Rozbije namiot
2-osobowy. |
|
2 |
Wie
gdzie można bezpiecznie
rozpalać ognisko. Rozpali
ognisko, zgasi i zatrze ślady. |
|
3 |
Przygotuje
w terenie prosty posiłek z
przyniesionego prowiantu, zrobi
herbatę. |
|
4 |
Posługuje
się piłą, siekierą i
łopatką saperską ( np.
przetnie piłą żerdź grubości
ok. 5 cm, okopie namiot, porąbie
drewno do palenia ) |
|
5 |
W
pracach pionierskich posłuży
się wymiarami swego ciała (
wzrost, rozpiętość palców i
ramion, długość stopy). |
|
6 |
Stosuje
4 podstawowe węzły (np.
połączy 2 linki węzłem
płaskim lub tkackim, zawiąże 2
rodzaje kluczek, zapakuje
paczkę). |
|