|
|
Podrêcznik obserwatora balonowego |
|
Plik (doc) do pobrania
KOMISJA BALONOWA AEROKLUBU POLSKIEGO
PODRÊCZNIK OBSERWATORA Wydanie II IV 2000 Podrêcznik ten zosta³ opracowany w oparciu o: Podrêcznik Obserwatora (wydanie I, 1994 autor Jerzy Gó¼d¼) Uniform Observer Handbook (3rd Edition FAI/CIA) AX Model Event Rules (Version 1/2000, April 2000) Przedruk i wykorzystanie dla dobra sportu balonowego zalecane. Wszelkie zapytania, w±tpliwo¶ci itp. proszê kierowaæ do autora niniejszego podrêcznika na adres: Daniel Nowosielski ul. Lechicka 1A m 35, 02-156 Warszawa, tel. 0-22 8684463, 0-605 366994, e-mail: daniel_n@poczta.onet.pl
ROLA OBSERWATORA
G³ównym celem zawodów balonowych jest wy³onienie zwyciêzcy i umacnianie przyja¼ni pomiêdzy pilotami. Obserwator podlega Szefowi Obserwatorów. Pracuje dla Dyrektora Zawodów i pomaga mu osi±gn±æ wy¿ej wymienione cele. Niski poziom kwalifikacji i umiejêtno¶ci obserwatora mo¿e spowodowaæ, ¿e osi±gniête wyniki podczas zawodów s± nierzetelne i niewiarygodne co mo¿e spowodowaæ pomniejszenie rangi zawodów oraz powstanie konfliktów pomiêdzy zawodnikami. Rolê obserwatora dok³adnie okre¶la regulamin zawodów w pkt. 6.1-6.7
6.1 OBSERWATORZY Obserwator jest cz³onkiem personelu Mistrzostw. Do jego zadañ nale¿y bezstronne, obiektywne rejestrowanie szczegó³ów pozycji, czasów, odleg³o¶ci itd. osi±ganych przez zawodników w trakcie lotu. Ma on tak¿e obowi±zek sk³adania meldunków o jakimkolwiek oczywistym naruszeniu przepisów lub prawa lotniczego a tak¿e o ka¿dym nierozwa¿nym zachowaniu siê zawodników w stosunku do ludno¶ci miejscowej lub publiczno¶ci. dotyczy to tak¿e cz³onków za³óg.
6.2 PRZYDZIA£ OBSERWATORÓW Na odprawie przed rozpoczêciem konkurencji do ka¿dego zawodnika zostanie przydzielony obserwator. Obserwator nie bêdzie przydzielony wiêcej ni¿ raz do tego samego pilota w czasie trwania zawodów.
6.3 UDZIELANIE POMOCY 6.3.1 Obserwator nie mo¿e udzielaæ porady zawodnikowi w ¿adnej z faz rozgrywania konkurencji. Nie powinien zawodnikowi wyja¶niaæ lub interpretowaæ przepisów. 6.3.2 Nie mo¿e on trzymaæ lub rzucaæ markera i pilotowaæ balon w trakcie rozgrywania konkurencji. 6.3.3 Obserwator – je¶li chce i zostanie poproszony przez zawodnika, mo¿e uczestniczyæ w obs³udze naziemnej i nape³nianiu balonu oraz w trakcie lotu mo¿e pomagaæ pod kierownictwem pilota w l±dowaniu balonu.
6.4 PO¦WIADCZENIE PRZEZ OBSERWATORA Je¿eli obserwator zostanie poproszony przez zawodnika, by po¶wiadczy³ jakikolwiek fakt lub informacje w trakcie trwania konkurencji, powinien to zrobiæ.
6.5 PRZEWO¯ENIE OBSERWATORA 6.5.1 Je¿eli obserwator nie leci balonem, powinien mieæ zapewnione miejsce przy oknie w samochodzie jad±cym za balonem a za³oga musi czyniæ wszystko co w jej mocy, aby zapewniæ kontakt wzrokowy z balonem a¿ do momentu zrzucenia ostatniego markera. Obserwator nie mo¿e prowadziæ samochodu. Mo¿e on pomagaæ w odczytywaniu mapy, je¿eli zostanie o to poproszony przez za³ogê – na jej odpowiedzialno¶æ. 6.5.2 Dowiezienie obserwatora na miejsce startu, odwiezienie go z powrotem do Centrum Zawodów po zakoñczeniu pomiarów rezultatów i spakowaniu balonu, jest obowi±zkiem pilota i jego za³ogi.
6.6 FOTOGRAFOWANIE Obserwatorowi nie wolno zabieraæ aparatu fotograficznego na pok³ad balonu lub zajmowaæ siê fotografowaniem podczas lotu, za wyj±tkiem przypadku, gdy uzyska na to zgodê zawodnika lub gdy jest to konieczne ze wzglêdu na wykonywane przez niego obowi±zki.
6.7 RAPORT OBSERWATORA Zawodnik musi przeczytaæ i podpisaæ wype³niony raport obserwatora po zakoñczeniu lotu. Je¿eli zawodnik nie zgadza siê z jak±kolwiek informacj± zawart± w raporcie powinien on to zanotowaæ w czasie podpisywania. Czê¶ci± obowi±zków obserwatora jest notowanie zaistnia³ych faktów bez ich interpretacji gdy¿ mo¿e siê zdarzyæ, ¿e zauwa¿one uchybienia mog± byæ nie karane lub decyzj± Jury zastosowana zostanie inna interpretacja przepisów. Jako obserwator masz obowi±zek dostarczyæ wszystkie dane niezbêdne do obliczenia dorobku punktowego pilota. Dla przyk³adu je¿eli zawodnik zrzuca zastêpczy marker na cel masz obowi±zek zmierzyæ go tak jak gdyby to by³ w³a¶ciwy marker. Dodatkowo nale¿y odnotowaæ naruszenie regulaminu pkt. 10.4 „ Zrzucanie przedmiotów”.
OBOWI¡ZKI
Obserwator musi obserwowaæ i sk³adaæ raport z wszystkich zaistnia³ych zdarzeñ. W ocenie wa¿no¶ci faktów pomo¿e obserwatorowi dog³êbna znajomo¶æ regulaminu zawodów. Sk³adanie raportu z konkurencji polega zwykle na wykonaniu dok³adnych pomiarów oraz do¶æ czêsto poszukiwaniu markerów. Obserwator musi pomóc pilotowi i za³odze w zachowaniu dobrych stosunków z w³a¶cicielami ziemi na której wyl±dowa³ balon. Obserwator nie mo¿e wp³ywaæ na przebieg zdarzeñ. Nie powinien wystêpowaæ z rad± jak równie¿ nie powinien byæ obci±¿eniem dla zawodnika ze wzglêdu na cechy charakteru jak nadmierna gadatliwo¶æ, powolno¶æ czy brak kompetencji. Nie jest upowa¿niony do wydawania jakichkolwiek zezwoleñ lub zakazów. Obserwator musi notowaæ tylko te fakty, których by³ naocznym ¶wiadkiem. Zdanie zawodnika lub jego za³ogi nie stanowi dowodu, lecz mo¿e byæ wskazówk± gdzie mo¿na go poszukiwaæ. Obserwator nie mo¿e daæ siê zastraszyæ.
CECHY OSOBOWE
Obserwator musi byæ bezstronny i skrupulatny. Nie wolno mu identyfikowaæ siê z zawodnikiem i pod ¿adnym pozorem nie wolno mu „przymykaæ oka” w przypadku naruszania przepisów regulaminu. Pilot mo¿e godziæ siê z konsekwencjami pope³nionych b³êdów, bez wzglêdu jak ciê¿kie mog± byæ. Obserwator nie informuje pilota o pope³nianych przez niego b³êdach, niezale¿nie od swojego stosunku do niego lub jego za³ogi. Obserwator musi byæ otwarty i elastyczny. Je¿eli, na przyk³ad, pilot stwierdzi, ¿e obserwator myli siê w odczycie mapy, musi on to rozwa¿yæ i postaraæ siê doj¶æ prawdy. Gdy zawodnik ¿yczy sobie aby pomiaru dokonano pewn± metod±, obserwator powinien tak uczyniæ. Je¶li jednak, obserwator nie zgadza siê z rezultatem pomiaru t± metod±, powinien dokonaæ pomiaru metod± jak± sam uzna za w³a¶ciw± a o ca³ym zaj¶ciu poinformowaæ debriefera w czasie sk³adania raportu. Obserwator powinien byæ niezale¿ny i konsekwentny. Je¿eli pilot uwa¿a, ¿e obserwator nie odnotowa³ w sposób nale¿yty wszystkich faktów, powinien on do³o¿yæ wszelkich starañ aby wszelkie w±tpliwo¶ci wyja¶niæ na miejscu. W wyj±tkowych przypadkach, kiedy wyja¶nienie sprzeczno¶ci jest niemo¿liwe, obserwator musi pamiêtaæ i przypomnieæ o tym pilotowi, ¿e w ostateczno¶ci to jego zdanie siê liczy. Sprawa zostanie rozstrzygniêta przez Dyrektora Sportowego lub cz³onka komisji sêdziowskiej oddelegowanego do wyja¶nienia sporu a w ostateczno¶ci przez Jury zawodów, je¿eli pilot zdecyduje siê dochodziæ swoich racji jak to przewiduje regulamin. Obserwator musi uczyniæ wszystko aby pomóc w rozwi±zaniu sporu (np. oznaczyæ miejsce upadku markera farb±) i zg³osiæ powstanie sporu debrieferowi. Dobry obserwator jest efektywny w sposób cichy. Stara siê nie skupiaæ na sobie uwagi, stoi z boku i pozwala pilotowi i jego za³odze skoncentrowaæ siê na rozgrywanej konkurencji. Gdy napiêcie opada a za³oga jest zajêta pakowaniem balonu, obserwator koñczy szkice i wype³nia raport obserwatora. Za³oga nie powinna byæ zmuszona aby czekaæ na obserwatora, je¿eli tak siê zdarzy to tylko dlatego, ¿e musi on wykonaæ pewne czynno¶ci, które musz± byæ wykonane w³a¶nie w tym miejscu i czasie.
NIEZBÊDNE UMIEJÊTNO¦CI
Przez ca³y czas rozgrywania konkurencji obserwator musi znaæ swoj± aktualn± pozycjê na mapie. Nie jest to wcale trudne do osi±gniêcia je¿eli wiêkszo¶æ uwagi po¶wiêca siê na odczytywanie mapy w czasie jazdy samochodem i stawia siê na niej punkty gdy samochód zatrzymuje siê. Gdy nadarza siê sposobno¶æ warto uzgodniæ swoj± pozycjê z innymi obserwatorami aby wykluczyæ najmniejsz± mo¿liwo¶æ pomy³ki. Debrieferzy lubi± gdy szkice s± wykonane w sposób przejrzysty i szczegó³owy. Je¿eli debriefer jest zmuszony do poprawek lub musi wykonaæ szkic na nowo to znaczy, ¿e obserwator wykona³ swoj± pracê niestarannie i powinien pamiêtaæ o tym przed nastêpnym sk³adaniem raportu. Obserwator czasami pracuje w miejscu gdzie atmosfera pe³na jest pe³na napiêcia i rozgor±czkowania a czasami nerwowo¶ci lub frustracji. Mo¿na pomy¶leæ, ¿e od obserwatora wymaga siê szczególnych umiejêtno¶ci aby przez ca³y czas zachowa³ spokój i dobrze wype³nia³ swoje obowi±zki. Wcale tak nie jest. Niezbêdne s± tylko dwie rzeczy. Obserwator musi znaæ regulamin i musi daæ z siebie wszystko aby dobrze wykonaæ swoje zadanie. Je¿eli obserwator zna regulamin to wie co nale¿y do jego obowi±zków a co nie, wie tak¿e kiedy podjêcie decyzji nale¿y do niego a kiedy do pilota lub szefa za³ogi. Gdy obserwator chce dobrze wykonaæ swoj± pracê, to musi mu siê to udaæ poniewa¿ jego obowi±zki s± stosunkowo ³atwe. Je¿eli pilota lub cz³onków za³ogi ponios± nerwy lub ulegn± nadmiernej emocji, to dzieje siê tak dlatego, ¿e ich dzia³ania s± na granicy ludzkiej wytrzyma³o¶ci. Zadanie pilota nie jest ³atwe, tak wiêc ³atwo jest pope³niaæ b³êdy i sprawiæ zawód. Gdyby tak nie by³o to wszyscy osi±galiby takie same rezultaty. Obserwator musi byæ po prostu najlepszy. Piloci i za³ogi podczas zawodów s± zwykle bardzo zajêci. Zawsze jednak mo¿na znale¼æ czas na nawi±zanie nowych znajomo¶ci w¶ród osób zaanga¿owanych w sporcie balonowym. Ma to miejsce po zakoñczeniu pomiarów i w czasie jazdy do centrum zawodów. Wtedy obserwator nie musi byæ cichy i ma³omówny i czekaæ a¿ pilot czy cz³onek za³ogi rozpocznie rozmowê, lecz sam powinien wykazaæ inicjatywê w celu nawi±zania przyjacielskiej konwersacji. Obserwatorzy to jedyni ludzie w zawodach balonowych, którzy maj± bezpo¶redni± styczno¶æ z wieloma zawodnikami i za³ogami, czêsto z ró¿nych klubów i ró¿nych narodowo¶ci. Maj± oni doskona³± okazjê na stworzenie mi³ej atmosfery i nawi±zania wielu nowych przyja¼ni. Najwa¿niejsza rzecz to zaanga¿owanie i wykazanie kompetencji w swojej pracy.
WYPOSA¯ENIE
NIEZBÊDNE Mapa i regulamin zawodów (dostarczone przez Szefa Obserwatorów) Ta¶ma miernicza (zalecana d³ugo¶æ 50 m) Siatka skalówka celuloidowa. Rêczny kompas Papier, d³ugopisy (czarne lub niebieskie) Gumki, o³ówki (zielony kolor zarezerwowany dla debrieferów, czerwony dla Dyrektora Sportowego) Linijka skalówka Kalkulator Tabliczka formatu A-4 z klipsem Puszka farby w aerozolu Kawa³ek kredy Latarka Torba foliowa na brudne markery Niezawodny zegarek z sekundnikiem
DOBRZE JEST MIEÆ Ubranie i buty, które pozwol± Ci szukaæ markerów w miejscach trudnodostêpnych, mokrych, zaro¶niêtych, w b³ocie i kurzu Para mocnych rêkawic Zapasowe okulary (je¿eli ich u¿ywasz) Lornetka Szk³o powiêkszaj±ce Cyrkiel No¿yczki, klej, ta¶ma przylepna i flamastry fluoroscencyjne do przygotowania mapy Torba do noszenia tych rzeczy Zszywacz biurowy Jedzenie, picie, papier toaletowy
REJESTRACJA, ODPRAWY REJESTRACJA Po przybyciu na zawody obserwator powinien, w pierwszej kolejno¶ci zarejestrowaæ siê w biurze zawodów. W czasie rejestracji obserwator otrzyma rzeczy, które bêd± pomocne w czasie trwania zawodów. Bêdzie to regulamin, mapa, wszystkie niezbêdne informacje na temat posi³ków, zakwaterowania i inne. W czasie rejestracji obserwator powinien podaæ, a je¿eli nie zna, zmierzyæ wspó³czynnik kroków.
ODPRAWA OBSERWATORÓW W nastêpnej kolejno¶ci odbêdzie siê odprawa obserwatorów. Szef Obserwatorów przedstawi Kierownika Sportowego i przeprowadzi odprawê na temat obowi±zków obserwatora w czasie trwania zawodów. Je¿eli masz jakie¶ w±tpliwo¶ci lub pytania zadaj je w czasie tej odprawy.
ODPRAWA G£ÓWNA Ka¿dy obserwator zobowi±zany jest do uczestniczenia w Odprawie G³ównej, na której omawiany bêdzie regulamin zawodów.
ODPRAWA DO KONKURENCJI Przed ka¿dym lotem odbêdzie siê Odprawa do Konkurencji. Nale¿y przybyæ 15 minut wcze¶niej aby sprawdziæ na tablicy nazwisko pilota, do którego Ciê przydzielono. Obserwatorzy podczas odprawy zajmuj± miejsca obok pilotów. Na odprawie otrzymasz kartê z opisem konkurencji oraz kartê raportu obserwatora. Podany bêdzie czas wzorcowy. Po zakoñczeniu odprawy piloci zobowi±zani s± do zapewnienia obserwatorowi transportu do miejsca startu oraz przedstawienia szefowi za³ogi.
MAPY Umiejêtno¶æ czytania mapy to wa¿na czê¶æ pracy obserwatora. Obserwator powinien bardzo dok³adnie przestudiowaæ mapê rejonu zawodów. Aby zabezpieczyæ mapê przed zniszczeniem warto pokryæ j± foli±. W zawodach balonowych zazwyczaj u¿ywa siê map w skali 1:50 000, to znaczy, ¿e 1 cm na mapie odpowiada 500 m w terenie. Ró¿nice rezultatów pomiêdzy zawodnikami mog± byæ bardzo ma³e i dlatego wspó³rzêdne z mapy musz± byæ bardzo dok³adnie ustalone. Wymagane jest podanie wspó³rzêdnych w formie o¶miocyfrowej.
WYZNACZANIE WSPÓ£RZÊDNYCH Wspó³rzêdne podawane s± w dwóch grupach po cztery cyfry 1. Wschodnie : z Zachodu na Wschód 2. Pó³nocne : z Po³udnia na Pó³noc (rysunek) Obserwator nie mo¿e wyznaczaæ wspó³rzêdnych na mapie dla pilota. By³oby to udzielanie pomocy w zawodach co jest niezgodne z regulaminem. Je¿eli obserwator stwierdzi, ¿e w odczycie mapy jest lepszy ni¿ pilot, nie mo¿e mu pomagaæ lub krytykowaæ go. Odczytywanie mapy jest czê¶ci± umiejêtno¶ci zawodniczych pilota.
PZ - ty lub STREFY ZAKAZANE PZ jest stref± przestrzeni powietrznej lub miejscem l±dowania okre¶lon± jako zakazana.
7.3 STREFY ZAKAZANE (PZ) Dyrektor Sportowy mo¿e okre¶liæ przestrzeñ powietrzn± lub strefy zakazane dla dzia³alno¶ci zawodniczej. Ich granice na ziemi lub/i górne granice w przestrzeni powietrznej dla ka¿dej strefy bêd± podane na pi¶mie. Strefy zakazane w formie ko³a bêd± okre¶lone poprzez podanie wspó³rzêdnych ¶rodka ko³a i jego promienia w metrach, strefy zakazane okre¶lone naturalnymi granicami granicami bêd± okre¶lone na kopiach map zawodniczych dostarczonych ka¿demu zawodnikowi lub okre¶lone na mapie wzorcowej dostêpnej dla ka¿dego zawodnika. Rozró¿nia siê dwa rodzaje stref zakazanych: Strefy CZERWONE s± obszarami przestrzeni powietrznej i posiadaj± ograniczenie wysoko¶ci. Strefy ¯Ó£TE s± obszarami, w których zabroniony jest start i l±dowanie.
7.4 AKTYWNO¦Æ STREF ZAKAZANYCH Na ka¿dej odprawie poprzedzaj±cej konkurencjê podawana bêdzie informacja, które strefy zakazane nale¿y uwzglêdniæ podczas rozgrywania tej konkurencji. Nie jest konieczne omawianie rodzaju aktywno¶ci lotniczej w tych strefach lub dostêpno¶ci dla innych operacji lotniczych.
7.5 NARUSZENIE STREF ZAKAZANYCH niego upowa¿niona przydzieli dodatkowy czas na poszukiwanie markera. Mo¿e on przydzieliæ dodatkowy limit czasu je¿eli istnieje pewno¶æ, ¿e marker(y) zostanie odnaleziony. Decyzje, gdzie i kiedy prowadziæ poszukiwanie le¿± ca³kowicie w gestii pilota i jego za³ogi. Wa¿ne jest aby obserwator zosta³ odwieziony do Biura Zawodów natychmiast po zakoñczeniu pomiarów i wype³nieniu karty raportu obserwatora. Obserwator ma obowi±zek dostarczyæ markery swojego zawodnika, chyba ¿e ma potwierdzenie, ¿e markery zosta³y zmierzone przez zespó³ pomiarowy i zespó³ ten dostarczy je do biura zawodów.
MIERZENIE MARKERÓW Najwa¿niejszym zadaniem obserwatora jest zmierzenie odleg³o¶ci markerów (czasem jest to pozycja kosza balonu po l±dowaniu). a/ Je¿eli obserwator znajduje siê w koszu , kontroluje trasê lotu zaznaczaj±c na mapie punkty co do których jest pewien, ¿e balon by³ nad nimi w czasie lotu. Po rzucie markera obserwuje jego upadek na ziemiê i zaznacza jego pozycjê wzglêdem charakterystycznych obiektów jak zabudowania, ¿ywop³oty, drogi, rowy itp. W miarê mo¿liwo¶ci powinien wykonaæ szkic, który bêdzie pomocny w odnalezieniu markera na ziemi. Pilot powinien otrzymaæ wstêpn± informacjê o swoim rezultacie. b/ Je¿eli obserwacja odbywa siê z samochodu, obowi±zkiem za³ogi jest utrzymanie kontaktu wzrokowego z balonem dopóki nie zostanie rzucony marker. Nale¿y dok³adnie obserwowaæ i zanotowaæ czas rzutu markera. Po przybyciu na miejsce upadku markera nale¿y sprawdziæ jego numer, zaznaczyæ kred± lub farb± jego pozycjê. Je¿eli jest to lot wielozadaniowy nale¿y zapisaæ kolor markera a w przypadku gdy jest to marker poprzedzaj±cy konkurencjê Fly-on nale¿y zanotowaæ wspó³rzêdne zadeklarowanego celu. Decyzjê czy obserwator ma przyst±piæ do pomiaru markera czy pod±¿aæ za balonem podejmuje szef za³ogi. Na ogó³ marker powinien pozostaæ na miejscu upadku do momentu zakoñczenia pomiarów, jednak¿e czasem móg³by on stanowiæ niebezpieczeñstwo dla byd³a, nale¿y go zatem podnie¶æ z pastwiska, na którym znajduj± siê zwierzêta zaraz po zaznaczeniu miejsca upadku farb±. Markery mog± równie¿ wygl±daæ jak prezenty dla widzów, powinny byæ zabrane je¿eli zachodzi obawa, ¿e mog± byæ zabrane przez osoby nieuprawnione. Pamiêtaj, ¿e „Nikt poza personelem zawodów lub wyznaczonym obserwatorem nie mo¿e dotykaæ lub podnosiæ markera z ziemi” (Pkt. 12.13) ZESPÓ£ POMIAROWY Je¿eli na celu jest zespó³ pomiarowy: a/ upewnij siê, ¿e marker Twojego pilota jest na li¶cie mierzonych, b/ zapytaj, czy mo¿esz zabraæ marker, pozostawiæ go na miejscu, c/ wykonaj pomiar osobi¶cie je¿eli nie zak³uci to pracy zespo³u pomiarowego, d/ dodatkowe instrukcje mog± byæ wydane na odprawie g³ównej lub do konkurencji,
POMIAR BEZPO¦REDNI DO CELU LUB KRZY¯A. Jest najlepszy sposób pomiaru rezultatów. Nale¿y zmierzyæ bezpo¶rednio, w linii prostej, u¿ywaj±c ta¶my mierniczej, odleg³o¶æ woreczka markera od krzy¿a lub celu. W przypadku niemo¿no¶ci u¿ycia ta¶my, rezultat nale¿y zmierzyæ krokami. Pomiar krokami nie powinien byæ wykonywany poni¿ej 100 m. Mierzyæ nale¿y odleg³o¶æ pomiêdzy krawêdzi± woreczka najbli¿sz± celu a ¶rodkiem celu. Oznaczyæ farb± miejsce upadku markera wraz z jego numerem.
POMIAR PO¦REDNI Kiedy marker znajduje siê daleko od celu i nie ma mo¿liwo¶ci dokonania bezpo¶redniego pomiaru rezultat bêdzie obliczony z pozycji wyznaczonej na mapie. Oznacza to, ¿e obserwator musi ustaliæ dok³adn± lokalizacjê markera aby dok³adnie wyznaczyæ wspó³rzêdne. W ka¿dej sytuacji kiedy identyfikacja celu mo¿e byæ kwestionowana (np. kiedy pilot deklaruje cel), procedura ta powinna zostaæ zastosowana dodatkowo oprócz pomiaru bezpo¶redniego. a/ Narysuj szkic najbli¿szych obiektów, które znajduj± siê na mapie. b/ Wykonaj odpowiednie pomiary i zaznacz je na szkicu. Wykonaj co najmniej dwa pomiary pod k±tem prostym jeden do drugiego. Istotne bêd± namiary z kompasu. c/ Zaznacz jednostki miary przy wszystkich poZawodnik, który leci, startuje, l±duje w granicach strefy zakazanej, bêdzie ukarany od 500 do 1000 pkt. karnymi w zawodach, proporcjonalnie do skali przekroczenia. Przed rozpoczêciem zawodów obserwator powinien zaznaczyæ na swojej mapie wszystkie strefy zakazane (PZ-ty). Je¿eli w czasie trwania zawodów zosta³y wprowadzone dodatkowe PZ-ty nale¿y je równie¿ nanie¶æ na mapê. W przypadku gdy obserwator bierze udzia³ w locie a lot przebiega blisko lub ponad stref± PZ, musi dok³adnie sprawdziæ i zanotowaæ odczyt wysoko¶ciomierza oraz nastawienie ci¶nienia. Kiedy obserwator znajduje siê w poje¼dzie poszukiwawczym, aby z ca³± pewno¶ci± stwierdziæ naruszenie PZ, musi on znajdowaæ siê wewn±trz lub bezpo¶rednim s±siedztwie PZ. Niemo¿liwe jest stwierdzenie, ¿e pilot naruszy³ PZ je¿eli miejsce obserwacji oddalone jest o oko³o 0,5 km od granic tej strefy. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e kara za za przekroczenie PZ jest proporcjonalna do wykroczenia i rzetelny raport w tej kwestji jest bardzo istotny. Je¶li obserwowany balon, “Twój” lub jaki¶ inny, zbli¿a siê na ma³ej wysoko¶ci do strefy PZ najlepsz± metod± oszacowania wysoko¶ci lotu jest okre¶lenie liczby balonów jaka zmie¶ci³aby siê pomiêdzy koszem balonu a ziemi±. Tak oszacowan± wysoko¶æ lotu obserwator zg³asza jako “wielokrotno¶æ wysoko¶ci balonu”.
WYSOKO¦CIOMIERZ Pkt. 3.7 WYSOKO¦CIOMIERZ Ka¿dy balon musi byæ wyposa¿ony w sprawny, cyfrowy lub analogowy wysoko¶ciomierz z regulacj± ci¶nienia odniesienia. W wysoko¶ciomierzu analogowym pe³nemu obrotowi wskazówki na skali powinna odpowiadaæ zmiana wysoko¶ci lotu balonu o 1000 metrów (lub 1000 stóp). Ka¿dy inny wysoko¶ciomierz musi dzia³aæ na podobnej zasadzie a jego u¿ycie musi byæ zaakceptowane przez Dyrektora Sportowego. Wysoko¶ciomierz powinien byæ umieszczony w koszu tak, by jego wskazania mog³y byæ ³atwo odczytywane przez obserwatora znajduj±cego siê w koszu. Pomiar wysoko¶ci polega na jednoczesnym odczycie wskazañ wysoko¶ciomierza oraz na odczycie ustawionego ci¶nienia barometrycznego. Obserwator musi zanotowaæ obie warto¶ci za ka¿dym razem gdy odczytuje wysoko¶æ, tak przed startem jak i podczas lotu. Je¿eli obserwator leci w koszu, powinien zanotowaæ wysoko¶æ lotu, za ka¿dym razem, gdy balon znajduje siê blisko strefy zakazanej PZ.
PRAWO LOTNICZE 10.14 Przekroczenie przepisów lotniczych nie dotycz±cych regulaminu zawodów lub nie przynosz±cych korzy¶ci zawodnikowi nie bêd± karane przez Dyrektora Sportowego, z wyj±tkiem przypadków zniszczenia mienia lub powodów do roszczeñ osób nie zwi±zanych z zawodami. Lot po limicie czasu wyznaczonym na karcie konkurencji bêdzie karany 100 pkt. za ka¿d± minutê lub czê¶æ minuty spó¼nienia. Obserwatorzy s± zasadniczymi ¶wiadkami wszelkich naruszeñ przepisów i musz± byæ zaznajomieni z podstawowymi przepisami prawa lotniczego. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e istniej± dwa rodzaje przepisów prawa lotniczego. S± to przepisy regulaminu dotycz±ce rozgrywanych zawodów oraz przepisy lub ich modyfikacje ogólnego prawa lotniczego, które mog± byæ wprowadzone w czasie odprawy do konkurencji. Na ogó³, zawody balonowe rozgrywane s± w warunkach lotów wg VFR - dzieñ. Warunki VFR zdefiniowane s± przez okre¶lenie minimalnej widzialno¶ci poziomej i podstawy chmur. Loty dzienne ograniczone s± w czasie od wschodu do zachodu s³oñca. Czas ten bêdzie podawany na kartach ka¿dej konkurencji. Nale¿y pamiêtaæ aby w lotach wieczornych zanotowaæ dok³adny czas l±dowania, poniewa¿ pilot mo¿e zostaæ ukarany za l±dowanie po zachodzie s³oñca. Bardzo wa¿ne jest aby obserwator, na odprawie przed konkurencj±, sprawdzi³ i ustawi³ czas wg wskazañ zegara oficjalnego.
OBSZARY STARTU 9.1 – 9.9 Karta raportu obserwatora zawiera pewn± ilo¶æ rubryk, w których nale¿y odnotowaæ czasy zaobserwowanych wydarzeñ. Pilot i jego za³oga mog± byæ bardzo zajêci swoimi czynno¶ciami. Obserwator powinien znajdowaæ siê blisko kosza, zachowaæ czujno¶æ i byæ gotowym do dzia³ania. Je¿eli masz ze sob± aparat i zamierzasz robiæ zdjêcia, upewnij siê, ¿e w ¿aden sposób nie zak³óci to Twoich czynno¶ci, a w szczególno¶ci nie mo¿e przeszkadzaæ pilotowi. Zapisuj szczegó³y zdarzeñ co do których masz w±tpliwo¶ci, pamiêtaj o zaznaczeniu pozycji na mapie i zg³o¶ po powrocie debrieferowi. Pkt.2.2.2 Prawo reprezentowania ogranicza status pasa¿erów w lotach zawodniczych. Obserwator mo¿e zostaæ poproszony o zapisanie nazwisk wszystkich osób lec±cych z wyznaczonym mu pilotem. Je¶li zaistnieje taka konieczno¶æ zostanie to podane na odprawie g³ównej. Pkt. 12.7 Marker w koszu mówi, ¿e markery musz± byæ widoczne w koszu przed startem. Je¶li nie s± widoczne, obserwator mo¿e ¿±daæ pokazania markerów.
9.17 ZEZWOLENIE NA START Startowy daje ka¿demu zawodnikowi zezwolenie na start komunikuj±c: „Numer....., zezwalam na start”. Zawodnik mo¿e wówczas wystartowaæ w dowolnym momencie, stosuj±c siê przez ca³y czas do instrukcji startowego. Zezwolenie udzielone przez startowego nie zwalnia zawodnika od ca³kowitej odpowiedzialno¶ci za sposób wykonania startu, w tym wybranie odpowiedniego momentu rozpoczêcia wznoszenia, aby unikn±æ wszelkich przeszkód i nie przeszkadzaæ innym zawodnikom oraz bezpiecznie kontynuowaæ lot. Pilot, który wystartowa³ bez zezwolenia, nawet je¿eli zosta³o to spowodowane utrat± kontroli nad balonem lub z innego powodu mo¿e zostaæ ukarany do 500 pkt. w klasyfikacji generalnej. Je¿eli w ci±gu 30 sekund od otrzymania zezwolenia na start balon nie wystartuje, to zezwolenie mo¿e zostaæ anulowane przez startowego. Obserwator powinien upewniæ siê czy startowy umie¶ci³ na karcie obserwatora naklejkê (co oznacza, ¿e start odby³ siê prawid³owo). U¿ycie tej procedury zostanie omówione podczas Odprawy Obserwatorów.
DEFINICJA CELÓW (12.1 – 12.2) DROGI Pomiary w zawodach bêd± wykonywane zawsze od ¶rodka drogi, nigdy od krawê¿nika czy p³otu. CELE NA SKRZY¯OWANIACH Celem na skrzy¿owaniu jest zawsze punkt przeciêcia centralnych linii tych dwóch dróg. Zaleca siê aby wyznaczyæ i oznaczyæ ¶rodek skrzy¿owania przed rozpoczêciem jakichkolwiek pomiarów, najlepiej zanim balon osi±gnie ten cel. Obserwatorzy oczekuj±cy na swoje balony, wcze¶niej ni¿ balony osi±gn± swój cel, powinni wspólnie okre¶liæ ¶rodek skrzy¿owania i oznaczyæ go farb± aby pomiary odnosi³y siê do jednego punktu. Nie zawsze linie namalowane na drodze bêd± rzeczywistym ¶rodkiem skrzy¿owania. WA¯NE CELE Kierownictwo sportowe zawodów opublikuje definicjê wa¿nych celi na odprawie g³ównej jak równie¿ informacje dotycz±ce pomiarów (dla ekip pomiarowych i obserwatorów). 1. Celem jest skrzy¿owanie centralnych linii dróg. Na mapie CEL W terenie Na mapie CEL W terenie 2. Je¿eli cel nie jest jednoznaczny (to znaczy w terenie nie wygl±da tak jak odwzorowano to na mapie) to celem jest punkt przeciêcia centralnych linii dróg, które odwzorowano na mapie. Na mapie W terenie CEL 3. W przypadku gdy skrzy¿owanie odzwierciedlone na mapie jako przeciêcie dwóch dróg w rzeczywisto¶ci jest przesuniête w podobieñstwie do litery „T” to celem bêdzie po³owa odcinka ³±cz±cego punkty przeciêcia centralnych linii dróg.
Na mapie W terenie
CEL ZNAK, MARKER i OKRES POSZUKIWAÑ
12.12 POTWIERDZENIE ZNAKU Po³o¿enie znaku pozostawionego przez zrzucony z balonu marker jest mierzone przez personel zawodów lub przez obserwatora. Obowi±zkiem za³ogi naziemnej jest asystowaæ obserwatorowi podczas lokalizacji markera i mierzeniu jego po³o¿enia. Obserwator nie ma prawa udaæ siê na poszukiwanie markera samemu. 12.13 OBCHODZENIE SIÊ Z MARKEREM Nikt poza personelem zawodów lub wyznaczonym obserwatorem nie mo¿e dotykaæ lub podnosiæ markera z ziemi. 12.14 OKRES POSZUKIWAÑ Pilot ma okre¶lony czas na znalezienie markera, liczony od momentu rozpoczêcia okresu startowego. Marker jest uwa¿any za zgubiony, je¿eli nie zosta³ odnaleziony w limicie czasu. Wyj±tek stanowi sytuacja gdy Dyrektor Sportowy lub osoba przezmiarach (metry, kroki itd.) d/ Zanotuj pozycje swojego markera wzglêdem innych markerów le¿±cych w s±siedztwie i w miarê mo¿liwo¶ci podaj odleg³o¶æ do nich. e/ Zaznacz kierunek do celu i pó³nocy. POMIAR ODLEG£O¦CI TA¦M¡ W celu szybkiego wykonania pomiaru t± metod± potrzebna bêdzie pomoc cz³onka za³ogi. Najczê¶ciej pope³niane b³êdy pomiarów t± metod± to: a/ Nieprawid³owy odczyt podzia³ki na ta¶mie, w szczególno¶ci gdy ta¶ma posiada dwie podzia³ki – metryczn± i calow±. b/ Pomylenie ilo¶ci od³o¿onych miar, przy pomiarach odleg³o¶ci wielokrotnie d³u¿szych ni¿ d³ugo¶æ ta¶my. Aby unikn±æ tego b³êdu najlepiej potwierdziæ swoje obliczenia z asystuj±cym cz³onkiem za³ogi. W przypadku rozbie¿no¶ci rezultatów pomiar nale¿y powtórzyæ. c/ Koniec ta¶my na którym jest 0 powinien byæ trzymany przez cz³onka za³ogi, Ty odczytuj rezultat na jej drugim koñcu. POMIAR ODLEG£O¦CI KROKAMI Jest to szybka metoda pomiaru lecz obarczona wiêkszym b³êdem ni¿ pomiar ta¶m±. Niektóre zalecenia pozwol± zmniejszyæ ten problem. a/ Ka¿dy obserwator przed rozpoczêciem zawodów powinien zmierzyæ wspó³czynnik kroków. Pomiar nale¿y przeprowadziæ w rytmie normalnego marszu. b/ nie pozwól i¶æ innej osobie obok Ciebie, to mo¿e mieæ wp³yw na wynik. c/ Zmierz odleg³o¶æ w obu kierunkach i zanotuj oba wyniki. d/ Popro¶ cz³onka za³ogi aby liczy³ kroki z pewnej odleg³o¶ci. e/ Na szkic wyniki nano¶ w oryginalnych jednostkach miary (kroki), przeliczenia na metry dokona debriefer. KARTA RAPORTU OBSERWATORA Po ka¿dym locie obserwator zobowi±zany jest do z³o¿enia wype³nionej karty raportu obserwatora. Poszczególne czê¶ci raportu przeznaczone s± do zanotowania ró¿nych szczegó³ów dotycz±cych lotu. Bêd± to rezultaty pomiarów zrzuconych markerów, informacje na temat naruszenia regulaminu, miejsca startu i l±dowania. Je¿eli masz k³opot ze zrozumieniem i udzieleniem odpowiedzi na zawarte w formularzu pytania, postaraj siê wyobraziæ sobie jakiego rodzaju przekroczeñ regulaminu one dotycz±. INFORMACJE WSTÊPNE a/ Nazwisko pilota/numer – znajdziesz na li¶cie startowej i li¶cie przydzia³u obserwatorów. b/ Numer konkurencji - mo¿e byæ od 1 do 5 konkurencji w locie. Konkurencje s± numerowane w kolejno¶ci od rozpoczêcia zawodów. Numer konkurencji znajdziesz na karcie konkurencji. c/ Rejestracja balonu – znajd¼ na pow³oce balonu jego znak rejestracyjny i zanotuj co zobaczy³e¶. d/ AM/PM i Lecia³/Jecha³ – zaznacz kó³kiem w³a¶ciw± pozycjê.
INFORMACJE STARTOWE (Pkt. 9.1 – 9.22) a/ W³a¶ciciel Publiczny/Otrzymana zgoda w³a¶ciciela – za ka¿dym razem gdy pilot planuje start lub wjazd celem spakowania balonu na teren prywatny, powinien zwróciæ siê do w³a¶ciciela z pro¶b± o zezwolenie na wjazd. Czasem nie jest ³atwo stwierdziæ czy teren jest w³asno¶ci± publiczn± czy prywatn±. Przyjmuje siê, ¿e teren ogrodzony, ziemia uprawna lub u¿ywana w jakichkolwiek celach rolniczych, w³±cznie z pastwiskami, jest w³asno¶ci± prywatn±. Przypadki budz±ce w±tpliwo¶æ, jak boiska, parki itp. bêd± omawiane w czasie Odprawy G³ównej. Zezwolenie na wjazd na teren prywatny aby wystartowaæ lub spakowaæ balon po l±dowaniu musi byæ uzyskane przez pilota lub jego za³ogê w obecno¶ci obserwatora. Procedury w przypadku kiedy wielu pilotów stara siê o zezwolenie od tego samego w³a¶ciciela mog± byæ ró¿ne. Ka¿dy pilot stara siê o zezwolenie indywidualnie lub jeden otrzymuje zgodê dla pozosta³ych zawodników. Bêdzie to równie¿ omówione na Odprawie G³ównej. Jako obserwator powiniene¶ wspó³pracowaæ z za³og± w celu otrzymania zezwolenia i rejestruj wydarzenia zgodnie z ich przebiegiem. Po uzyskaniu zezwolenia zapisz nazwisko, adres i telefon w³a¶ciciela lub dzier¿awcy na karcie raportu w rubryce START/L¡DOWANIE. b/ Zezwolenie na start – odnosi siê tylko do zezwolenia wydawanego przez startowego w czasie startu ze wspólnego miejsca. c/ Procedura startu – zgodnie z pkt. 9.17.1 regulaminu. d/ Czas startu – musi byæ odnotowany zarówno w przypadku startu ze wspólnego pola jak i z miejsc wybieranych indywidualnie. Dok³adny czas startu (³±cznie z podaniem sekund) jest szczególnie istotny w konkurencjach „czasowych” (np. minimalny dystans) lub gdy notowany czas startu jest bliski pocz±tku lub koñca okresu startowego.
INFORMACJE O LOCIE ( Pkt.10.1 – 10.8) Je¿eli zauwa¿ysz naruszenie regulaminy przez „Twojego” lub innego zawodnika, masz obowi±zek zanotowaæ to w odpowiedniej rubryce i podaæ szczegó³ow± informacjê odno¶nie zaistnia³ego faktu w rubryce Spostrze¿enia obserwatora. Opis zaobserwowanego przekroczenia musi byæ szczególnie staranny, powinien zawieraæ informacje pozwalaj±ce zidentyfikowaæ pilota lub balon, czas zdarzenia, wspó³rzêdne miejsca zdarzenia i miejsca obserwacji a przede wszystkim dok³adny opis zaj¶cia. Je¿eli zg³aszane informacje dotycz± pilota, do którego nie zosta³e¶ przydzielony, opisz to zdarzenie na osobnym arkuszu „Raportu Uzupe³niaj±cego”.
INFORMACJE O MARKERACH (Pkt.12.1 – 12.13) a/ Wspó³rzêdne celu – w zale¿no¶ci od konkurencji mog± byæ okre¶lone przez Dyrektora Sportowego lub pilota. W konkurencji „Fly on” pilot morze zadeklarowaæ cel wstêpny jako zabezpieczenie na wypadek utraty markera z poprzedniej konkurencji. Tak± deklaracjê celu pilot musi osobi¶cie z³o¿yæ na karcie raportu w rubryce Wstêpna deklaracja celu i opatrzyæ j± podpisem. Obserwatorowi nie wolno wpisaæ wspó³rzêdnych celu zamiast pilota nawet je¿eli pokazuje on ten cel na mapie. Ustna deklaracja celu jest równie¿ niewa¿na. b/ Wspó³rzêdne rzutu – powinny okre¶laæ wspó³rzêdne miejsca gdzie marker zosta³ odnaleziony. Wspó³rzêdne te mo¿na okre¶liæ wyznaczaj±c wspó³rzêdne punktu odniesienia, do którego wykonywa³e¶ pomiar a nastêpnie w oparciu o wykonane pomiary dokonaæ kalkulacji wspó³rzêdnych miejsca rzutu . c/ Czy widzia³e¶ l±dowanie markera/Czy marker by³ przesuniêty – aby odpowiedzieæ na to pytanie najlepiej je¿eli widzisz jak marker spada na ziemiê. Gdy widzisz jak pilot wyrzuca marker ale z powodu przeszkód terenowych nie widzisz jego upadku jednak¿e znajdujesz go dok³adnie tam gdzie siê spodziewasz, wtedy na drugie pytanie mo¿esz odpowiedzieæ „NIE”. W innym przypadku wpisz nie widzia³em i zg³o¶ debrieferowi szczegó³y rzutu. Jest to szczególnie wa¿ne przy konkurencji Minimalny Dystans, kiedy obserwator nie leci w koszu.
WYRZUCANIE MARKERÓW (Pkt. 12.8) Marker mo¿e byæ wyrzucony rêk± w dowolny sposób, chyba ¿e w konkurencji wymagany jest rzut grawitacyjny.
RZUT GRAWITACYJNY (Pkt. 12.9) Marker musi byæ kompletnie rozwiniêty w momencie wypuszczenia go z rêki pilota. Wstêga mo¿e spoczywaæ w rêku osoby wypuszczaj±cej marker. Tylko si³a ci±¿enia ziemskiego mo¿e byæ wykorzystana do zrzutu. ¯adne ruchu poziome markera wzglêdem kosza nie s± dozwolone. Osoba wypuszczaj±ca marker musi staæ na pod³odze kosza balonu. Przekroczenie tego przepisu karane jest powiêkszeniem odleg³o¶ci o 50 m. w najmniej korzystnym dla zawodnika kierunku. RZUT (markera) Pkt.12.10 Marker musi byæ przed wyrzuceniem ca³kowicie rozwiniêty. Wstêga markera mo¿e spoczywaæ w rêku osoby rzucaj±cej marker. Do wyrzucania markera nie wolno u¿ywaæ ¿adnych mechanizmów. Osoba rzucaj±ca marker musi staæ na pod³odze kosza balonu. Przekroczenie tego przepisu bêdzie karane dodaniem 50 m. w najmniej korzystnym kierunku. Je¿eli nie widzia³e¶ markera spadaj±cego na ziemiê, nale¿y pamiêtaæ, ¿e zastosowanie znajdzie przepis 12.14 Okres poszukiwañ. Rzeczywisty czas odnalezienia markera musi byæ zapisany w rubryce Czas znalezienia markera. d/ Je¿eli marker by³ mierzony przez zespó³ pomiarowy w miejscu szkicu wpisz „ZMIERZONY”. e/ Czas rzutu markera – wype³nij tylko je¿eli widzia³e¶ rzut. Jest to bardzo istotne w konkurencjach gdzie liczy siê czas np. Minimalny Dystans lub gdy Kierownik Sportowy okre¶li³ Okres Pomiarowy. f/ Szkic miejsca rzutu. Zwróæ uwagê, ¿e w miejscu przeznaczonym na szkic oznaczono kierunek pó³nocny. Zorientuj swój szkic wed³ug tej strza³ki. Szkic musi jasny i czytelny. Powinien odzwierciedlaæ cechy mapy miejsca gdzie wykonano pomiary, odleg³o¶æ i kierunek, rodzaj jednostek pomiarowych (kroki, metry itp.). Przy u¿yciu kompasu, podaj kierunek od pó³nocy magnetycznej oraz czy pomiar jest od czy do markera.
INFORMACJE O L¡DOWANIU (Pkt. 11.1 – 11.5) a/ Wspó³rzêdne – pamiêtaj aby wyznaczyæ wspó³rzêdne miejsca l±dowania. Mo¿e to byæ bardzo istotne gdy miejsce l±dowania zastêpuje rzut markera. Staje siê tak gdy pilot wykona L±dowanie punktowane lub w przypadku gdy marker zosta³ zabrany przez osoby postronne zanim wykonano pomiary. b/ Rodzaj l±dowania – zaznacz czy l±dowanie mia³o charakter punktowany czy nie punktowany. Wpisz dane w³a¶ciciela terenu a w przypadku gdy wyrz±dzono jakie¶ szkody opisz z podaniem szczegó³ów. INFORMACJE KOÑCOWE a/ Podpis pilota – po wype³nieniu raportu przez obserwatora pilot ma obowi±zek zapoznaæ siê z jego tre¶ci± a nastêpnie podpisaæ go. Podpis pilota stanowi dowód, ¿e zapozna³ siê z raportem ale nie oznacza, ¿e ca³kowicie zgadza siê z jego tre¶ci±. Je¿eli pilot ma ¿yczenie zweryfikowania danych, obserwator musi wspó³dzia³aæ z nim w tym kierunku. Je¿eli pilot chce dodaæ komentarze na arkuszu, musi potwierdziæ je podpisem. Nie wolno pozwoliæ aby pilot dokonywa³ zmian w raporcie wype³nionym przez obserwatora. W przypadku gdy pilot kwestionuje wyniki Twojej pracy, nie nale¿y wdawaæ siê w dyskusjê lecz poprosiæ go aby uczestniczy³ w odprawie po konkurencji. Pilot bêdzie mia³ mo¿liwo¶æ wyja¶nienia w±tpliwo¶ci z komisj± sêdziowsk±. b/ Przybycie do biura zawodów – zanotuj czas przybycia do biura zawodów z raportem podpisanym przez pilota. c/ Podpis obserwatora – nie zapomnij podpisaæ raportu. d/ Nazwisko i podpis Debriefera – wype³ni debriefer na zakoñczenie odprawy.
LISTA KONTROLNA CZYNNO¦CI OBSERWATORA
1. PO PRZYBYCIU I REJESTRACJI Przygotowaæ mapê zawodów. Zaznaczyæ Obszar Rozgrywania Konkurencji. Zaznaczyæ Obszar Poza Granicami Pomiarów. Zaznaczyæ czerwonym i ¿ó³tym kolorem strefy zakazane (PZ). Zaznaczyæ inne strefy limitowane. Poszukaæ gdzie znajduje siê Oficjalna Tablica Og³oszeñ. Zapoznaæ siê z lokalizacj± wa¿nych miejsc (sala odpraw, posi³ki itp.). Sprawdziæ swój wspó³czynnik kroków. Sprawdziæ czas i miejsce odprawy dla obserwatorów i Odprawy G³ównej. 2. PRZED ODPRAW¡ Sprawdziæ czas odprawy obserwatorów przed konkurencj±. Przybyæ na odprawê na czas. Sprawdziæ czy masz ca³e niezbêdne wyposa¿enie. Sprawdziæ numer startowy pilota przydzielonego Tobie. 3. W CZASIE ODPRAWY Odszukaæ swoje miejsce. Odebraæ arkusze raportu i konkurencji. Uaktualniæ swoj± mapê. Przeczytaæ przepisy dla danej konkurencji. Sprawdziæ swój zegarek. Upewniæ jaka jest dozwolona metoda rzucania markerem. Zanotowaæ czas dozwolony na poszukiwania. 4. PO ODPRAWIE Pod±¿aæ z pilotem na miejsce startu. 5. NA MIEJSCU STARTU Upewnij siê, ¿e uzyskano zgodê w³a¶ciciela terenu, zapisz jego nazwisko i adres. Zanotowaæ ustawienie ci¶nienia barometrycznego. Upewniæ siê, ¿e pilot zgadza siê z wyznaczonym przez Ciebie miejscem na mapie. Sprawdziæ czy markery s± w koszu balonu. Notowaæ czasy na karcie raportu obserwatora. 6. W SAMOCHODZIE Nigdy nie kierowaæ pojazdem. Zajmowaæ miejsce przy oknie. Ograniczyæ rozmowy do minimum. Znaæ swoj± aktualn± pozycjê na mapie. Obserwowaæ zrzuty markerów, naruszenia PZ-tów i limitów wysoko¶ci, dotkniêcia ziemi koszem. Zanotowaæ szczegó³y zrzutu markerów. 7. W KOSZU BALONU Ograniczyæ rozmowy do minimum. Zaznaczaæ pozycje na mapie, ale nie prowadziæ nawigacji za pilota. Obserwowaæ PZ-ty, limity wysoko¶ci, dotkniêcia ziemi koszem itp. Dok³adnie zaznaczyæ na swojej mapie zrzuty markerów, dotkniêcia ziemi, naruszenia PZ i limitów wysoko¶ci oraz zanotowaæ czas. Przygotowaæ papier do szybkiego wykonania szkicu. Wskazywaæ linie wysokiego napiêcia oraz inne balony w powietrzu. 8. POMIAR ZNAKU Pierwszy obserwator zaznacza cel na skrzy¿owaniu. Sprawdziæ numer, kolor markera i zapisaæ czas odnalezienia. Zaznaczyæ farb± miejsce i namalowaæ numer startowy na ziemi. Zdecydowaæ czy wyznaczasz wspó³rzêdne, czy wykonujesz pomiar do celu. Je¿eli na celu jest zespó³ pomiarowy sprawdziæ czy marker zosta³ zmierzony. Schowaæ markery do swojej torby. 9. KIEDY ROBIÆ SZKICE MAPY Je¿eli wspó³rzêdne startu, l±dowania lub znaku s± potrzebne do obliczenia rezultatu. Je¿eli miejsce startu lub l±dowania narusza strefy lub przepisy zawodów. 10. JAK ROBIÆ SZKIC Wyznaczyæ charakterystyczny punkt w terenie odzwierciedlony równie¿ na mapie. Zaznaczyæ odleg³o¶ci i jednostki miary. Wszystkie pomiary na szkicu wykonaæ pod k±tem prostym. Wyznaczyæ kierunek pó³nocny i kierunek do celu. Zaznaczyæ wspó³rzêdne startu i l±dowania. Opisaæ wszystko (droga, marker, cel l±dowanie itp.). Zaznaczyæ k±t albo namiar je¿eli jest to potrzebne. Zaznaczyæ pobliskie markery lub balony znajduj±ce siê na ziemi. 11. PRZED ODPRAW¡ PO LOCIE Wype³niæ swój raport zakoñczyæ szkice. Poprosiæ pilota o sprawdzenie wspó³rzêdnych i po przeczytaniu raportu z³o¿enie podpisu. 12. NA ODPRAWIE Upewniæ siê, ¿e debriefer odbieraj±cy raport nie pope³nia b³êdów. Sk³adaæ raport tylko z faktów zaobserwowanych osobi¶cie. Wyja¶niæ wszystkie w±tpliwo¶ci przed opuszczeniem odprawy. 13. KARDYNALNE B£ÊDY Niedok³adna znajomo¶æ regulaminu. Dyskusja nad regulaminem z pilotem lub cz³onkami za³ogi. Utrata orientacji na mapie. Prowadzenie rozmów w nieodpowiednim czasie. Odgrywanie roli cz³onka za³ogi. Wtr±canie siê do decyzji, które nale¿± do zawodnika. Brak obrony swoich racji. Doprowadzenie do sytuacji gdy Dyrektor Sportowy jest zmuszony wykonywaæ pracê za obserwatora.
OBOWI¡ZKI OBSERWATORA – PODSUMOWANIE OBOWI¡ZKIEM OBSERWATORA JEST: 1. Dok³adnie znaæ i rozumieæ przepisy regulaminu. 2. Uczestniczyæ w Odprawie G³ównej przed zawodami. 3. Uczestniczyæ w odprawie obserwatorów przed konkurencj±. 4. Uczestniczyæ w odprawach przed konkurencj±. 5. Przestudiowaæ kartê konkurencji. 6. Byæ obecnym przy starcie aby notowaæ szczegó³y zdarzeñ. 7. Lecieæ w koszu lub pod±¿aæ w poje¼dzie poszukiwawczym zgodnie z decyzj± pilota (nigdy nie prowad¼ pojazdu) 8. Zmierzyæ i oznaczyæ pozycjê markera. 9. Notowaæ wszystkie przekroczenia w czasie lotu i ewentualne przekroczenia balonów znajduj±cych siê w s±siedztwie. 10. Pomagaæ pilotowi i za³odze w utrzymaniu dobrych stosunków z w³a¶cicielami ziemi i publiczno¶ci±. 11. Po locie zg³osiæ siê jak najszybciej do biura zawodów z wype³nionym raportem. 12. Zwin±æ markery. 13. Przybyæ na odprawê. |
|