Marca 30 2023 23:32:21
Nawigacja
· HKB (STRONA G£ÓWNA)

· O nas (HKB)
· Balony HKB

· Kronika HKB - zawody i imprezy balonowe

· HKB na Facebook-u

· Fotogaleria HKB
· Filmiki HKB

· Loty balonem [oferta]

· Harcerski Znak Balonowy
· Kurs za³ogantów balonowych
· Piloci, za³oganci oraz obserwatorzy balonowi

· Sekcja paralotniowo-spadochronowa HKB
· Modelarstwo balonowe
· Poczta balonowa

· 1,5 % dla HKB
· S£ONECZNA ESKADRA

· Download
· Linki
· Kontakt

· Wykaz stron serwisu HKB
· Szukaj

· Szczep 19 KLDH "S³oneczne Drogi"

· Pozosta³e serwisy XIX
Logowanie
Nazwa u¿ytkownika

Has³o



Nie mo¿esz siê zalogowaæ?
Popro¶ o nowe has³o
[ULC] Przewidywane zmiany (w latach 2012-2013) w licencjonowaniu cz³onków za³óg statków powietrznych

http://www.ulc.gov.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1572

Przewidywane zmiany  w obszarze licencjonowania cz³onków za³óg statków powietrznych po wej¶ciu w ¿ycie unijnych przepisów rozporz±dzenia 1178/2011.

Poni¿szy materia³ zosta³ przygotowany w oparciu o analizê Rozporz±dzenia EU 216/2008, Rozporz±dzenia EU 1178/2011 oraz o analizê projektów wymagañ czê¶ci-ARA, ORA i CC. Niniejsza informacja nie jest informacj± ostateczn± i mo¿e ulec zmianie  po uzyskaniu dostêpu do ostatecznej wersji czê¶ci-ARA, ORA i CC oraz towarzysz±cych im AMC i GM.

1.    Ogólne zasady

1.1 W dniu 25 listopada 2011 r. Komisja Europejska opublikowa³a Rozporz±dzenie WE nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011r. Rozporz±dzenie to zawiera nowe, wspólne dla wszystkich pañstw cz³onkowskich Unii Europejskiej, przepisy wykonawcze z zakresu  licencjonowania pilotów do rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. W dniu 15 grudnia Dyrektor Wykonawczy EASA decyzjami nr 2011/015/R i 2011/016/R wprowadzi³ w ¿ycie materia³y wyja¶niaj±ce i doradcze (AMC i GM) do wymagañ zawartych w Rozporz±dzeniu WE nr 1178/2011.
Obowi±zuj±ce rozporz±dzenie WE nr 216/2008 w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeñstwa Lotniczego oraz uchylaj±ce dyrektywê Rady 91/670/EWG, rozporz±dzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywê 2004/36/WE, zwane dalej rozporz±dzeniem 216/2008 dostêpne jest w jêzyku polskim na stronie: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2008R0216:20091214:PL:PDF .

Rozporz±dzenie wykonawcze nr 1178/2011 dostêpne jest w jêzyku polskim na stronie:  http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:311:0001:0193:PL:PDF .

Materia³y doradcze i wyja¶niaj±ce do ww. Rozporz±dzenia dostêpne s± (tylko w jêzyku angielskim) na stronie: http://www.easa.europa.eu/agency-measures/docs/agency-decisions/2011/2011-016-R/AMC%20and%20GM%20to%20Part-FCL.pdf .

Decyzje Dyrektora Wykonawczego EASA nr 2011/015/R i 2011/016/R wraz z za³±cznikami do nich (AMC&GM do rozp. 1178/2011) zostan± przet³umaczone na jêzyk polski i opublikowane w Dzienniku Urzêdowym ULC w po³owie br. Niezale¿nie od tego, mo¿liwe bêdzie stosowanie AMC w procesie dostosowywania siê  do wymagañ rozp. 1178/2011 ju¿ od 8 kwietnia 2012 r.

AMC i GM opisuj± mo¿liwe do zastosowania sposoby spe³nienia wymagañ okre¶lonych w rozp.nr.1178/2011 i z za³o¿enia maj± u³atwiaæ oraz standaryzowaæ dzia³ania podmiotów ubiegaj±cych siê o uzyskanie certyfikatu. Bezpo¶rednie zastosowanie proponowanych w AMC i GM zasad, metod i ¶rodków bêdzie najbardziej skutecznym i efektywnym sposobem spe³nienia wymagañ.

W opublikowanym kszta³cie, Rozporz±dzenie  WE nr 1178/2011 zawiera 4 za³±czniki:

a. Za³±cznik 1: Czê¶æ -FCL (wymagania dla cz³onków personelu lotniczego)
b. Za³±cznik 2: Warunki konwersji krajowych licencji oraz uprawnieñ samolotowych i ¶mig³owcowych
c. Za³±cznik 3: Warunki uznawania licencji wydanych przez kraje trzecie lub w ich imieniu
d. Za³±cznik 4: Czê¶æ- MED (wymagania medyczne)

W marcu 2012 roku, zostanie ono uzupe³nione przez nastêpne 3 za³±czniki:

a. Za³±cznik 5: Czê¶æ- CC (wymagania dla personelu pok³adowego)
b. Za³±cznik 6: Czê¶æ- ARA (wymagania dla nadzoru)
c. Za³±cznik 7: Czê¶æ- ORA (wymagania dla organizacji szkoleniowych, operatorów FSTD i centrów medycyny lotniczej)

Projekty za³±czników 5-7 wraz z projektem rozporz±dzenia wprowadzaj±cego s± dostêpne na stronie EASA: http://www.easa.eu.int/agency-measures/opinions.php ), - Opinia 02/2011 i 03/2011.

Od daty zastosowania rozporz±dzenia 1178/2011 (z wykorzystaniem rocznego odroczenia (opt-out) bêdzie to dzieñ 8 kwietnia 2013 r.)  wymagania w nim zapisane bêd± stanowi³y obowi±zuj±ce w Polsce prawo, które w zakresie nim objêtym, zast±pi wymagania zapisane w ustawie Prawo Lotnicze oraz w towarzysz±cych rozporz±dzeniach w³a¶ciwych dla licencjonowania personelu lotniczego.

Do wykonywania lotu na EASA-owskim statku powietrznym, po zastosowaniu  czê¶ci-FCL, koniecznym bêdzie posiadanie wa¿nej licencji EASA-owskiej  lub - do dnia 8 kwietnia 2018 r. – licencji JAR-owskiej. Po tej dacie równie¿ wszystkie licencje JAR-owskie i krajowe utrac± swoj± wa¿no¶æ.

1.2 „EASA-owskimi statkami  powietrznymi” (Za³±cznik 1 do nn. informacji) nazywa siê statki powietrzne  (inne ni¿ pañstwowe)  które,  s± zarejestrowane  w jednym z krajów cz³onkowskich EU, i w zwi±zku z tym musz± posiadaæ, zgodnie z wymaganiami europejskimi, EASA-owskie ¦wiadectwo Zdatno¶ci do Lotu,  EASA-owskie Ograniczone ¦wiadectwo Zdatno¶ci do Lotu lub Pozwolenie na Lot.

Powy¿sze dotyczy  równie¿ wy¿ej wymienionych statków powietrznych, które s± zarejestrowane w pañstwie trzecim, posiadaj± ¶wiadectwo zdatno¶ci do lotu wydane przez pañstwo trzecie i u¿ytkowane s± przez w³a¶ciciela, nad którego dzia³alno¶ci± nadzór sprawuje pañstwo cz³onkowskie oraz które s± u¿ytkowane w lotach w unijnej przestrzeni powietrznej.

1.3 Po zastosowaniu  ww. przepisów europejskich, krajowe licencje strac± wa¿no¶æ w odniesieniu do ww. statków powietrznych, bez wzglêdu na wa¿no¶æ uprawnieñ w nich zapisanych oraz bez wzglêdu na brzmienie wymagañ krajowych.

2. EASA-owski system licencjonowania

2.1 Czê¶æ-FCL okre¶la warunki  wydawania licencji, uprawnieñ oraz upowa¿nieñ, które obecnie wydawane s± po spe³nieniu wymagañ JAR FCL lub wymagañ krajowych (Za³±cznik 2 do nn. informacji). Wymagania te s± podobne do obecnie stosowanych wymagañ JAR-FCL, jednak¿e czê¶æ-FCL dodatkowo  uwzglêdnia licencje na szybowce, balony, sterowce oraz pionowzloty, których wydawanie w Polsce do tej pory oparte by³o na wymaganiach krajowych. Wszystkie licencje wydawane w oparciu o wymagania czê¶ci-FCL bêd± zgodne z Aneksem I ICAO, dziêki czemu licencje te pozostan± rozpoznawalne w lotach miêdzynarodowych w zakresie ogólno¶wiatowym.

2.2 Czê¶æ-FCL wprowadza dodatkowo now± kategoriê licencji Light Aircraft Pilot License (LAPL), która nie zosta³a ujêta w Aneksie I ICAO. Licencja ta bêdzie mia³a zastosowanie w lotach europejskich na statkach powietrznych zarejestrowanych w kraju cz³onkowskim, odpowiadaj±cych zakresowi uprawnieñ zwi±zanych z t±  licencj± – Za³±cznik 2 do nn. informacji. Licencja LAPL obejmowaæ mo¿e swoim zakresem lekkie samoloty, lekkie ¶mig³owce, lekkie balony  oraz szybowce. Do jej uzyskania nie bêdzie konieczne orzeczenie lotniczo-lekarskie klasy 1 lub 2. W czê¶ci-MED zosta³y okre¶lone szczegó³owe  wymagania medyczne niezbêdne do jej uzyskania.

2.3 Wszystkie nowe licencje zgodne z czê¶ci±-FCL (Za³±cznik 2 do nn. informacji), w³±cznie z licencj± LAPL, bêd± wydawane na czas nieograniczony. Tym niemniej, korzystanie z przywilejów wynikaj±cych z ich posiadania, bêdzie mo¿liwe  jedynie pod warunkiem utrzymania wa¿no¶ci uprawnieñ wpisanych do licencji oraz wa¿no¶ci orzeczenia lotniczo-lekarskiego.

2.4  Czê¶æ-FCL wprowadza równie¿ zmiany w zakresie przywilejów instruktorów samolotowych w porównaniu do tych zawartych w wymaganiach JAR-FCL.

Zgodnie z JAR FCL instruktorzy na typ (Type Rating Instructor - TRI) oraz egzaminatorzy na typ (Type Rating Examinator - TRE) pe³nili swoje role w odniesieniu do uprawnieñ na typ ¶mig³owców oraz samolotów z za³og± wieloosobow±. Instruktorzy na klasê (Class Rating Instructor – CRI) oraz egzaminatorzy na klasê (Class Rating Examinator – CRE) pe³nili za¶ swoje role w odniesieniu do samolotów w zakresie danej klasy, jak równie¿ w odniesieniu do uprawnieñ na typ - dla samolotów z za³og± jednoosobow±.

Zmiana wprowadzana przez czê¶æ-FCL dotyczy CRIs oraz CREs i polegaæ bêdzie na wy³±czeniu z ich przywilejów samolotów z³o¿onych o wysokich osi±gach z za³og± jednoosobow± tzw. SPHPCA (Single Pilot High Performance Complex Aeroplanes). Zgodnie z czê¶ci±-FCL samoloty te zosta³y przeniesione do zakresu przywilejów instruktorów i egzaminatorów na typ (TRIs oraz TREs).

2.5 Wymagania stawiane o¶rodkom szkolenia w zakresie wszystkich kategorii licencji zgodnych z czê¶ci±-FCL zostan± okre¶lone w tzw. czê¶ci-ORA (Za³±cznik 7 do rozporz±dzenia 1178/2011 przewidziany do publikacji w marcu 2012 r.). Zgodnie z ich zapisami, wszystkie o¶rodki szkolenia w zakresie wszystkich kategorii nowych licencji  zgodnych z czê¶ci±-FCL oraz uprawnieñ na typ oraz IR , podlegaj± certyfikacji przez W³adzê Lotnicz±.

2.6 Wymagania stawiane nadzorom lotniczym w zakresie licencjonowania oraz certyfikacji i nadzoru nad organizacjami szkoleniowymi zosta³y okre¶lone w czê¶ci-ARA (Za³±cznik 6 do rozporz±dzenia 1178/2011 przewidziany do publikacji w marcu 2012 r.).  Okre¶laj± one m.in. wzór nowej licencji, wzory wniosków, certyfikatów itp.

2.7 Jedynie w odniesieniu do licencji pilota wiatrakowców o masie pow. 560kg oraz wszystkich ¶wiadectw kwalifikacji w mocy pozostan± przepisy krajowe.

3. Implementacja wymagañ EASA

3.1 Rozporz±dzenie WE nr 1178/2011 wesz³o w ¿ycie 20 dni  po jego opublikowaniu, tj. w dniu 15 grudnia 2011 r. W tym dniu zosta³y opublikowane równie¿ AMC i GM do ww. rozporz±dzenia. Do marca 2012r., EASA przewiduje publikacjê brakuj±cych za³±czników do niego:

•    Za³±cznik  5 – Czê¶æ CC –wymagania dotycz±ce personelu pok³adowego;
•    Za³±cznik 6 – Czê¶æ ARA - wymagania dla nadzorów krajowych
•    Za³±cznik 7 – Czê¶æ ORA – wymagania certyfikacyjne dla  zatwierdzonych organizacji
- oraz AMC i GM do powy¿szych czê¶ci.

3.2  Niezale¿nie od ostatecznej daty publikacji, planowan± dat± zastosowania ww. rozporz±dzenia jest dzieñ  8 kwietnia 2012 roku z mo¿liwo¶ci± zastosowania rocznego odroczenia (opt-out).

Zak³adaj±c maksymalne wykorzystanie wszystkich przewidzianych przez komisjê odroczeñ, w przypadku Polski, rozwój sytuacji zwi±zany z wdra¿aniem rozporz±dzenia 1178/2011 bêdzie kszta³towa³ siê nastêpuj±co:

1. W dniu  7 kwietnia 2013 r. zakoñczy siê wydawanie licencji JAR –owskich na samoloty i ¶mig³owce;
2. W tym samym dniu 7 kwietnia 2013 r. zakoñczy siê definitywnie proces konwersji licencji krajowych na samoloty i ¶mig³owce na licencje JAR-owskie.
3. Od dnia 8 kwietnia 2013 r. pilotom samolotów i ¶mig³owców bêd± wydawane licencje EASA-owskie, zgodnie z wymaganiami czê¶ci-FCL. Do 8 kwietnia 2016 roku podstaw± wydania licencji zgodnej z wymaganiami czê¶ci-FCL mo¿e byæ szkolenie odbyte w o¶rodku JAR-owskim pod warunkiem z³o¿enia kompletnego wniosku o wydanie licencji, tzn. pod warunkiem zaliczenia do dnia 8 kwietnia 2016r. wszystkich egzaminów.
4 Licencje JAR-owskie na samoloty i ¶mig³owce wydane przed dniem 8 kwietnia 2013 roku bêd± po tym dniu uznawane „automatycznie”  za licencje zgodne z wymaganiami czê¶ci-FCL. Wymiana licencji JAR-owskich wa¿nych w dniu 8 kwietnia 2013 r. bêdzie dokonywana sukcesywnie, w momencie utraty wa¿no¶ci, do dnia 8 kwietnia 2018 roku.
5. Do dnia 8 kwietnia 2015 roku wydawane bêd± krajowe licencje na szybowce, balony i sterowce, które nastêpnie bêd± sukcesywnie konwertowane na podstawie Raportu Konwersji na licencje zgodne z wymaganiami czê¶ci-FCL.
6. Proces konwersji krajowych licencji na szybowce, balony i sterowce rozpocznie siê po 8 kwietnia 2013 roku.
7. Od dnia 8 kwietnia 2013 roku rozpocznie siê wydawanie nowych licencji na szybowce, balony, sterowce i pionowzloty zgodnie z czê¶ci±-FCL.
8. ULC zamierza osi±gn±æ gotowo¶æ do wydawania  licencji kategorii LAPL od dnia 8 kwietnia 2013 roku.
9. Orzeczenia lotniczo-lekarskie wydane zgodnie z wymaganiami JAR FCL 3 przed dniem 8 kwietnia 2013 r. po tej dacie bêd± uwa¿ane za orzeczenia zgodne z wymaganiami czê¶ci-MED EASA. Wymiana wa¿nych orzeczeñ w dniu zastosowania wymagañ czê¶æ-MED, bêdzie dokonywana sukcesywnie do dnia 8 kwietnia 2017 r.;
10. Od dnia 8 kwietnia 2013 r. nowe orzeczenia lotniczo-lekarskie bêd± wydawane zgodnie z wymaganiami czê¶ci-MED;
11. O¶rodki szkolenia lotniczego FTO/TRTO posiadaj±ce w dniu zastosowania nowych wymagañ (8 kwietnia 2013r.) wa¿ne certyfikaty JAR-owskie, bêd± „automatycznie” uznane za organizacje zatwierdzone zgodnie z przepisami czê¶ci-ORA. Tym niemniej, do dnia 8 kwietnia 2014 roku wszystkie ww. o¶rodki szkolenia bêd± musia³y udowodniæ pe³n± zgodno¶æ z maj±cymi zastosowanie za³±cznikami do rozporz±dzenia 1178/2011 (czê¶æ-FCL/ORA);
12. Szkolenia rozpoczête przed dat± 8 kwietnia 2013 r. w ww. o¶rodkach, prowadzone zgodnie z wymaganiami JAR-FCL,  bêd± uznawane za wystarczaj±ce do wydania licencji czê¶æ-FCL EASA do dnia 8 kwietnia 2016 r. Szkolenia, które zostan± zakoñczone po 08 kwietnia 2014 roku, bêd± mog³y byæ uznane pod warunkiem dostosowania siê o¶rodka do wymagañ rozp. nr 1178/2011 i z³o¿enia deklaracji gotowo¶ci do Nadzoru przed dniem 08 kwietnia 2014r.

Po zakoñczeniu okresu przej¶ciowego, tzn. po 8 kwietnia 2018r. wszyscy piloci chc±cy wykonywaæ loty na EASA-owskich statkach powietrznych bêd± zobowi±zani posiadaæ licencje wydane w oparciu o wymagania czê¶ci-FCL, a ¿adne szkolenie ukoñczone poza zatwierdzonym o¶rodkiem szkolenia nie bêdzie podstaw± do otrzymania takiej licencji lub uprawnienia. Maj±c na uwadze powy¿sze, wszyscy obecni posiadacze licencji, bêd± zobowi±zani uzyskaæ odpowiedni± licencjê, uprawnienie lub orzeczenie lotniczo lekarskie przed zakoñczeniem okresu przej¶ciowego.

Dodatkowo ULC informuje, ¿e z uwzglêdnieniem dopuszczalnych odroczeñ, wpis uprawnieñ do licencji EASA-owskiej okre¶lonych w czê¶ci-FCL (do lotów akrobacyjnych, do holowania banerów lub szybowców, do lotów w górach oraz pilota do¶wiadczalnego) bêdzie mo¿liwy po dniu 8 kwietnia 2013 r. Tym niemniej, na terenie Polski mo¿liwe bêdzie wykorzystywanie ww. uprawnieñ krajowych wpisanych do ksi±¿ki pilota do dnia 8 kwietnia 2015 r.

3.3 Od dnia 8 kwietnia 2013 roku wszystkie nowe licencje, które bêd± zezwala³y na pilotowanie EASA-owskich statków powietrznych oraz wymagane przez czê¶æ-FCL orzeczenia lotniczo-lekarskie bêd± musia³y byæ wydawane w oparciu o nowe wymagania. Równie¿ od tej daty wszystkie licencje wymieniane w zwi±zku z przed³u¿aniem daty wa¿no¶ci lub wpisem nowego uprawnienia bêd± wydawane jako licencje EASA-owskie i bêd± podlega³y nowym wymaganiom.

3.4 Po dniu 8 kwietnia 2013 r., tzn. po dacie zastosowania Rozporz±dzenia WE w sprawie za³óg lotniczych nr 1178/2011, w okresie przej¶ciowym do 08.04.2014 roku JAR-owskie o¶rodki FTO/TRTO bêd± traktowane jako spe³niaj±ce wymagania czê¶ci-ORA/FCL. Tym niemniej, w tym czasie istniej±ce zatwierdzone o¶rodki szkolenia FTO/TRTO bêd± zobowi±zane dostosowaæ swoje systemy zarz±dzania (w tym Safety Management System) i systemy jako¶ci do nowych wymagañ unijnych. Do czasu uzyskania nowego certyfikatu, organizacje JAR-owskie mog± szkoliæ jedynie w zakresie starego (JAR-owskiego) zatwierdzenia. Po dniu 8 kwietnia 2014 r. do wydania licencji EASA0owskiej  niezbêdnym bêdzie okazanie za¶wiadczenia o szkoleniu przeprowadzonym w organizacji, która zg³osi³a do Nadzoru zakoñczenie okresu dostosowawczego.

Dla o¶rodków, które dostosuj± siê wcze¶niej (tj. przed koñcem okresu przej¶ciowego) do nowych wymagañ, ULC przewiduje mo¿liwo¶æ przyjmowania wniosków o „docertyfikowanie” siê od dnia 08 kwietnia 2013 roku. Od tego dnia przewiduje siê równie¿ mo¿liwo¶æ przyjmowania wniosków o certyfikacjê na zgodno¶æ z wymaganiami EASA-owskimi od nowych podmiotów szkoleniowych. Szkolenia rozpoczête w okresie przed „docertyfikowaniem siê”,  mieszcz±ce siê w pierwotnym zakresie zatwierdzenia o¶rodka, zakoñczone do 08.04.2016 r. egzaminami pañstwowymi, bêd± uznawane jako podstawa do wydania nowych licencji EASA-owskich na samoloty i ¶mig³owce. Od 8 kwietnia 2017 roku prawo prowadzenia szkoleñ na licencje samolotowe i ¶mig³owcowe bêd± mia³y jedynie o¶rodki szkolenia z certyfikatami  EASA-owskimi – nowymi lub wymienionymi.

Szkolenia na licencje szybowcowe i balonowe bêd± mog³y byæ kontynuowane na dotychczasowych zasadach, tzn. w o¶rodkach z certyfikatami krajowymi, jedynie do dnia 8 kwietnia 2015 roku. Po tej dacie, ¿aden o¶rodek szkolenia, który nie podda siê „re-certyfikacji” nie bêdzie mia³ prawa do prowadzenia szkoleñ lotniczych na licencje EASA-owskie szybowcowe i balonowe. Od o¶rodków, które zd±¿± przygotowaæ siê do certyfikacji na zgodno¶æ z nowymi wymaganiami, ULC rozpocznie przyjmowanie wniosków o certyfikacjê lub re-certyfikacjê pocz±wszy od dnia 08 kwietnia 2013 roku. Zak³ada siê, ¿e 2-letni okres przej¶ciowy bêdzie wystarczaj±co d³ugi, aby wszystkie o¶rodki które zdecyduj± siê na dostosowanie do nowych wymagañ, zd±¿y³y przygotowaæ siê do procesu re-certyfikacji. Od dnia 8 kwietnia 2013 r. bêdzie równie¿ mo¿liwe sk³adanie wniosków o certyfikacjê przez nowe podmioty zamierzaj±ce dopiero rozpocz±æ dzia³alno¶æ szkoleniow± na nowych zasadach.

3.5 Od dnia 8 kwietnia  2013 r. wszystkie  teoretyczne egzaminy pañstwowe na nowe licencje i uprawnienia do nich wpisywane,  musz± byæ zgodne z nowymi wymaganiami.

4. Wprowadzanie zmian w krajowym systemie licencjonowania

Sposób wprowadzania zmian w systemie licencjonowania zwi±zanych z wej¶ciem w ¿ycie wymagañ unijnych  ulegnie zmianie w stosunku do sposobu implementacji do polskiego systemu prawnego wymagañ JAR-FCL, ze wzglêdu na fakt, ¿e przepisy wprowadzaj±ce  powy¿sze zmiany stoj± w hierarchii aktów prawnych na pozycji wy¿szej od przepisów krajowych. Ponadto ¶ci¶le okre¶lono i narzucono ramy czasowe na wprowadzenie przewidzianych zmian. Dodatkowo nale¿y stwierdziæ, i¿ po zakoñczeniu okresów przej¶ciowych, wymagania krajowe nie bêd± mog³y byæ stosowane w odniesieniu do EASA-owskich statków powietrznych. Z wy¿ej wymienionych powodów zajdzie wiêc konieczno¶æ wprowadzenia odpowiednich zmian do ustawy Prawo Lotnicze i towarzysz±cych jej rozporz±dzeñ wykonawczych.

5. Konwersja licencji krajowych


5.1 Wszystkie licencje, wydane w pe³nej zgodno¶ci z przepisami JAR–FCL, wa¿ne w dniu zastosowania nowych wymagañ Part-FCL, stan± siê „automatycznie” licencjami EASA-owskimi – patrz Za³±cznik 3 do nn. informacji. Fizycznie bêd± one sukcesywnie wymieniane na nowe w momencie utraty wa¿no¶ci. Czas na ich wymianê minie definitywnie w dniu 8 kwietnia 2018 roku.

5.2 Ze wzglêdu na fakt, i¿ w Polsce na dzieñ dzisiejszy nie wystêpuj± wa¿ne licencje krajowe w  kategorii PPL, CPL oraz ATPL, nie bêdzie mia³ zastosowania Za³±cznik II do wymagañ czê¶ci-FCL, w którym zawarto kryteria konwersji licencji krajowych na nowe licencje.

5.3 W odniesieniu do licencji  krajowych nie ujêtych w Za³±czniku II do rozp.1178/2011, ka¿dy nadzór bêdzie zobowi±zany opracowaæ Raport Konwersji. Raport bêdzie porównywaæ krajowe wymagania z wymaganiami EASA w odniesieniu do ka¿dej kategorii licencji i uprawnienia oraz powinien zawieraæ propozycjê dodatkowych (uzupe³niaj±cych) wymagañ, je¶li z analizy porównawczej wyniknie taka konieczno¶æ. Raport Konwersji musi zostaæ uzgodniony z EASA.

5.4 Proces konwersji krajowych licencji na szybowce, balony i sterowce rozpocznie siê po 8 kwietnia 2013 roku. Konwersji bêd± podlega³y wszystkie licencje i uprawnienia wydane do dnia 8 kwietnia 2015 r.

5.5  Do 8 kwietnia  2015 roku bêdzie mo¿liwe wznawianie wygas³ych licencji krajowych na szybowce, balony i sterowce na zasadach okre¶lonych w przepisach krajowych, tzn. w oparciu o tzw. indywidualny tok szkolenia.

5.6 Po dniu 8 kwietnia 2015 roku osoby, które nie dokonaj± do tej daty wznowienia na dotychczasowych zasadach, bêd±  mog³y uzyskaæ licencjê EASA-owsk± na zasadach okre¶lonych w Raporcie Konwersji, w³a¶ciwych dla przypadku wznawiania i konwersji.

6. Uznawanie szkoleñ i do¶wiadczenia pilotów wojskowych


6.1 Czê¶æ-FCL dopuszcza równie¿ mo¿liwo¶æ uznawania szkoleñ i do¶wiadczenia zdobytego w lotnictwie wojskowym w sytuacji ubiegania siê takiego kandydata o licencjê cywiln± zgodn± z czê¶ci±-FCL.

Uznanie musi byæ oparte na Raporcie uznania, przygotowanym przez ka¿de Pañstwo Cz³onkowskie, okre¶laj±cym warunki i zakres uznania (zaliczenia). Raport musi zostaæ opracowany poprzez porównanie zakresu szkolenia w si³ach powietrznych  z zakresem szkolenia wymaganym przez czê¶æ-FCL. W Raporcie musi zostaæ okre¶lony zakres szkoleñ uzupe³niaj±cych, jak równie¿ zakres dodatkowego do¶wiadczenia,  w odniesieniu do ka¿dej kategorii licencji zgodnej z czê¶ci±-FCL, o któr± kandydat z do¶wiadczeniem wojskowym bêdzie siê ubiega³ oraz w odniesieniu do ka¿dego rodzaju szkolenia pilota wojskowego oraz nalotu uzyskanego w si³ach powietrznych. Raport uznania szkoleñ i do¶wiadczenia z wojska musi tak¿e zostaæ uzgodniony z EASA.

7. Uznawanie licencji nieunijnych

7.1     Wspólnotowe rozporz±dzenia: (WE) nr 216/2008 oraz (WE) nr 1178/2011 narzucaj± na wszystkich pilotów:
• lataj±cych na EASA-owskich statkach powietrznych zarejestrowanych w Unii Europejskiej; lub
• lataj±cych na EASA-owskich statkach powietrznych zarejestrowanych w pañstwach poza Uni± Europejsk±, ale dla których siedziba operatora b±d¼ miejsce prowadzenia dzia³alno¶ci znajduje siê w pañstwach Unii Europejskiej;

- obowi±zek posiadania licencji EASA-owskiej zgodnej z czê¶ci±-FCL lub licencji nie-unijnej, uznanej (poddanej walidacji – validations) przez Pañstwo Cz³onkowskie zgodnie z wymaganiami czê¶ci-FCL.

Zgodnie z rozporz±dzeniem 1178/2011, Pañstwa Cz³onkowskie maj± mo¿liwo¶æ do dnia 8 kwietnia 2014 r. stosowania zasad krajowych (dotychczasowych) uznawania licencji nie-unijnych w odniesieniu do pilotów wykonuj±cych loty „niekomercyjne”. W przypadku pilotów wykonuj±cych loty  komercyjne, uznanie zgodnie z rozporz±dzeniem 1178/2011 bêdzie wymagane od dnia 8 kwietnia 2013 r.

7.2 Zgodnie z obowi±zuj±cymi dzi¶ przepisami krajowymi, uznania wymagaj± obce licencje zarówno w przypadku wykonywania lotów komercyjnych jak i niekomercyjnych, na statkach powietrznych zarejestrowanych w Polsce. Zgodnie z przepisami rozporz±dzenia 1178/2011 uznawanie licencji wymagane bêdzie do wykonywania lotów na samolotach zarejestrowanych poza Uni± Europejsk±, w przypadku gdy operator prowadzi³ bêdzie dzia³alno¶æ na terenie Unii Europejskiej.

7.3 Kolejn± istotn± ró¿nic± pomiêdzy przepisami rozporz±dzenia 1178/2011, a obecnie obowi±zuj±cymi w Polsce regulacjami prawnymi jest to, ¿e na mocy unijnych przepisów posiadacz licencji bêdzie móg³ uznaæ j± tylko raz i uznanie to bêdzie ograniczone czasowo.

7.4 Proponowane wymagania dla uznawania, zawarte s± w Za³±czniku 3 do rozporz±dzenia 1178/2011. Wymagania, maj±ce zastosowanie w przypadku uznawania licencji to w szczególno¶ci:

•    Uznawana licencja musi byæ zgodna z wymaganiami Aneksu 1 ICAO;
•    Wniosek mo¿e byæ z³o¿ony jedynie do Narodowej W³adzy Lotniczej w kraju, gdzie pilot jest rezydentem lub gdzie operator (pracodawca) ma swoj± g³ówn± siedzibê prowadzenia dzia³alno¶ci;
•    Okres uznania licencji nie mo¿e przekraczaæ jednego roku;
•    Licencja mo¿e byæ uznana tylko raz;
•    Uznanie mo¿e zostaæ przed³u¿one tylko raz (ponad pocz±tkowe 12 miesiêcy) przez W³a¶ciw± W³adzê Lotnicz±, która je przeprowadzi³a, w celu zapewnienia pilotowi czasu niezbêdnego do uzyskania licencji EASA-owskiej. Warunkiem przed³u¿enia wa¿no¶ci uznanej licencji jest rozpoczêcie przez posiadacza szkolenia do licencji EASA-owskiej. Okres przed³u¿enia wa¿no¶ci uznanej licencji nie mo¿e byæ d³u¿szy ni¿ okres szkolenia zgodnie z wymaganiami zawartymi w czê¶ci-FCL.

8. Rola Nadzoru Krajowego w ¶wietle lotniczych wymagañ unijnych

8.1 Odpowiedzialno¶æ w obszarze licencjonowania za³óg statków powietrznych w wyra¼ny sposób zosta³a podzielona miêdzy EASA oraz nadzory krajowe. Do w³a¶ciwo¶ci EASA nale¿y okre¶lanie zasad licencjonowania, natomiast do w³a¶ciwo¶ci nadzorów krajowych nale¿y zapewnienie, ¿e maj±ce zastosowanie zasady s± przestrzegane, jak równie¿ nale¿y wydawanie licencji, uprawnieñ, upowa¿nieñ oraz zatwierdzeñ. W celu  zapewnienia jednolito¶ci sposobu stosowania wymagañ (standaryzacji) we wszystkich pañstwach cz³onkowskich, EASA przeprowadza w nadzorach krajowych cykliczne inspekcje standaryzacyjne.

8.2 ¯adne umowy, ustalenia oraz decyzje przyjête przez nadzór krajowy w przesz³o¶ci dotycz±ce obszaru licencjonowania cz³onków za³óg statków powietrznych zarówno dotycz±ce organizacji jak personelu, nie bêd± mog³y byæ utrzymywane po zastosowaniu rozporz±dzenia WE nr 1178/2011, w przypadku gdy bêd± sprzeczne z zawartymi w nich zasadami i wymaganiami.
Ze wzglêdu na fakt, ¿e ww. wymagania zosta³y wprowadzone do polskiego systemu prawnego bezpo¶rednio na podstawie aktów prawa unijnego, ULC nie ma prawnych mo¿liwo¶ci utrzymywania w mocy ¿adnych przywilejów lub praktyk, sprzecznych z wymaganiami rozporz±dzenia WE nr 1178/2011.

Za³±cznik 1

Wyci±g z Rozporz±dzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r., Artyku³ 4: Podstawowe zasady i stosowalno¶æ.

EASA-owskimi statkami powietrznymi nazywamy:

1.    Statki powietrzne – w³±cznie ze wszystkimi zainstalowanymi na nich wyrobami, czê¶ciami i akcesoriami – które s±:

a)    zaprojektowane lub wyprodukowane przez organizacjê, nad któr± Agencja lub pañstwo cz³onkowskie sprawuje nadzór w zakresie bezpieczeñstwa;
lub

b)    zarejestrowane w pañstwie cz³onkowskim, chyba ¿e odpowiedzialno¶æ za nadzór nad spe³nianiem  przez  nie wymagañ wynikaj±cych z przepisów bezpieczeñstwa zosta³a przeniesiona na pañstwo trzecie i ¿e statki te nie s± u¿ytkowane przez u¿ytkownika wspólnotowego;
lub

c)    zarejestrowane w pañstwie trzecim i u¿ytkowane przez u¿ytkownika, nad którego dzia³alno¶ci± nadzór sprawuje pañstwo cz³onkowskie, lub u¿ytkowane w celu przylotu na terytorium Wspólnoty, wykonania lotu na jej terytorium oraz odlotu z niego przez u¿ytkownika maj±cego siedzibê lub zamieszka³ego na terytorium Wspólnoty;
lub

d)    zarejestrowane w pañstwie trzecim lub zarejestrowane w pañstwie cz³onkowskim, które odpowiedzialno¶æ za nadzór nad spe³nianiem wymagañ wynikaj±cych z przepisów bezpieczeñstwa przenios³o na pañstwo trzecie i u¿ytkowane w celu przylotu na terytorium Wspólnoty, wykonania lotu na jej terytorium oraz odlotu z niego przez u¿ytkownika z pañstwa trzeciego;
spe³niaj± wymagania wynikaj±ce z przepisów niniejszego rozporz±dzenia.


2. Personel uczestnicz±cy w u¿ytkowaniu statków powietrznych, o których mowa w ust. 1 lit. b), c) lub d), spe³nia wymagania wynikaj±ce z przepisów niniejszego rozporz±dzenia.

----
----


4. Ustêp 1 nie ma zastosowania do statków powietrznych, o których mowa w za³±czniku II (do nn. Rozporz±dzenia).

5. Ustêpy 2 i 3 nie maj± zastosowania do statków powietrznych, o których mowa w za³±czniku II, z wyj±tkiem statków powietrznych, o których mowa w za³±czniku II lit. a) pkt (ii), lit. d) i h) w sytuacjach, gdy statki takie u¿ytkowane s± do celów zarobkowego przewozu lotniczego.

Za³±cznik 2

Kategorie licencji Part - FCL

>>> pobierz plik pdf 60.98 Kb

 

Za³±cznik 3

Zasady przekszta³cania licencji  krajowych na licencje EASA Part-FCL

>>> pobierz plik pdf 50.07 Kb

Wygenerowano w sekund: 0.00 8,095,036 Unikalnych wizyt